Hisenda i Model Econòmic

ISTEC posarà en marxa un nou servei d'emissió de certificats per videoidentificació remota

23/05/2021
- Juan Alegre reafirma el "compromís" d'ISTEC amb la transformació digital, l'actualització tecnològica i la millora contínua dels serveis
- L'Ordre del Govern central ETC/465/2021, aprovada el 14 de maig, permet l'obtenció de certificats digitals totalment en línia
- Juan Alegre reafirma el "compromís" d'ISTEC amb la transformació digital, l'actualització tecnològica i la millora contínua dels serveis
- L'Ordre del Govern central ETC/465/2021, aprovada el 14 de maig, permet l'obtenció de certificats digitals totalment en línia



La societat mercantil Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions i Certificació (ISTEC) ja treballa en la posada en marxa d'un nou servei que permeta l'obtenció de certificats digitals totalment en línia, per a superar els problemes derivats de les distàncies físiques, els desplaçaments i els horaris per a l'emissió d'aquests certificats, tal com recull l'Ordre ETC/465/2021, de 14 de maig, del Govern central.

Aquesta ordre regula la possibilitat de dur a terme la videoidentificació per a l'emissió de certificats qualificats, amb la mateixa validesa i nivell de seguretat que els certificats digitals que s'emeten de manera presencial per part de les entitats certificadores, com l'ACCV en el cas de la Comunitat Valenciana.

"Des d'ISTEC estem treballant ja per a complir amb els requisits tècnics i de seguretat exigits en l'ordre i poder així incorporar aquesta modalitat d'identificació remota com més prompte millor", ha explicat el gerent d'ISTEC, Juan Alegre, que ha reafirmat el "compromís d'aquesta empresa pública amb la transformació digital, l'actualització tecnològica i la millora contínua dels serveis que s'ofereixen a la ciutadania".

Amb la nova modalitat, l'obtenció d'un certificat digital personal es podrà fer en línia des de qualsevol lloc i a qualsevol hora, "amb tots els avantatges que això suposa, i d'una manera totalment segura sense possibilitat de frau gràcies a les tecnologies integrades i totalment innovadores, com ho són els sistemes de reconeixement facial", ha apuntat el gerent d'ISTEC.

Els certificats digitals són necessaris per a fer tràmits electrònics amb les administracions públiques de manera segura i ràpida, de fet, segons Juan Alegre, "són el primer pas per a la digitalització del ciutadà, perquè permeten la seua relació amb l'Administració electrònica i assegurar els serveis electrònics, públics i privats que sorgeixen cada dia en aquesta era de transformació digital".

Des d'Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions i Certificació s'aposta, d'aquesta manera, per l'actualització tecnològica i la millora contínua del servei que s'ofereix als ciutadans, d'acord amb el marc normatiu aplicable, amb el propòsit d'oferir als usuaris del servei el millor suport tecnològic en tot moment.

Antecedents

Durant el primer estat d'alarma, dins del marc del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual es van adoptar mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la COVID-19, ISTEC va posar en marxa l'emissió de certificats personals d'urgència a través de videoidentificació.

Aquest tràmit es va adoptar de manera temporal durant el període del 25 de maig al 23 de juny de 2020, i ISTEC va ser l'únic prestador qualificat de serveis de confiança públic reconegut pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital per a l'emissió de certificats mitjançant videoconferència. Els certificats digitals emesos durant aquell període tenien una vigència associada a la duració de l'estat d'alarma.