Justícia, Interior i Administració Pública

El Consell ratifica l'informe de la Inspecció General de Serveis de l'exercici 2020

28/05/2021
- L'òrgan de control intern ha tramitat 90 expedients per presumptes irregularitats o males praxis en l'àmbit de la Generalitat
- L'òrgan de control intern ha tramitat 90 expedients per presumptes irregularitats o males praxis en l'àmbit de la Generalitat


El Ple del Consell ha ratificat l'informe d'avaluació de la Inspecció General de Serveis (IGS) corresponent al període 2020-2021, en el qual l'òrgan de control intern de qualitat ha tramitat un total de 90 expedients per presumptes irregularitats o males praxis en l'àmbit de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, tal com estableix la Llei de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, així com la mateixa norma que va crear la IGS en 2018.

La IGS va adscriure's a la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública el juliol de 2019 i, aleshores, es va elaborar un pla d'actuació per a 2020 i 2021 que incloïa, una vegada complit el primer any de vigència, l'elaboració d'aquest informe per a avaluar els objectius que s'hi proposaven i l'actualització d'aquests segons les necessitats noves i les demandes sobrevingudes.

A causa de l'impacte de la pandèmia de la COVID-19, en el primer any d'execució del pla, s'han aconseguit complir el 89 per cent dels objectius marcats.

Entre aquests, destaca la implantació de l'aplicació Geiser per a l'atenció i la tramitació de denúncies, la signatura de convenis de col·laboració amb l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau, amb el Síndic de Greuges, amb l'Oficina de Conflicte d'Interessos, amb l'Administració General de l'Estat i amb el Consell General del Notariat d'Espanya, per a facilitar l'accés a la Base de dades de titulars reals i a la Base de dades de persones amb responsabilitat pública.

Respecte a les actuacions ordinàries, la IGS ha elaborat unes directrius comunes sobre els plans de control en les subvencions per concurrència competitiva; mentre que en l'àmbit de les actuacions extraordinàries, es van dur a terme quatre actuacions sobre presumptes males praxis i disfuncions en diferents àmbits de l'administració autonòmica.

A més, durant l'exercici 2020, es van tramitar un total de 90 expedients generats a través de denúncies. La majoria d'aquests expedients eren queixes de segona instància (un total de 77), és a dir, presentades per part de particulars davant de la IGS per la falta de resposta a les reclamacions inicials plantejades davant d'altres estaments de la Generalitat; 7 més van ser per assetjament laboral, que van ser remeses als òrgans corresponents perquè els resolgueren; i la resta van ser desestimades.

Finalment, la IGS ha sigut la responsable del manteniment i de l'actualització operativa de l'aplicació GVA-Respon, dirigida a mantindre informada la ciutadania de totes les novetats no sanitàries relacionades amb la COVID-19 i que va superar les 50.000 descàrregues entre abril i setembre de 2020.