Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
Derecho a la vivienda

La Generalitat adjudica el servei de mediació social per a millorar la qualitat de vida en els grups d'habitatge públic

16/06/2021
- L'objectiu és desenvolupar una actuació integral en barris vulnerables mobilitzant recursos econòmics, tècnics i organitzatius.
- Un equip de 60 professionals d'administració de finques i treball social farà l'acompanyament a les comunitats veïnals.
- L'objectiu és desenvolupar una actuació integral en barris vulnerables mobilitzant recursos econòmics, tècnics i organitzatius.
- Un equip de 60 professionals d'administració de finques i treball social farà l'acompanyament a les comunitats veïnals.



La Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, a través de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVha), ha adjudicat el servei de Mediació Comunitària i Administració per a desenvolupar una estratègia que millore la qualitat de vida dels residents de 22 grups d'habitatge públic de la Comunitat.

Aquest servei s'emmarca en l'Estratègia de Regeneració Urbana que EVha està desenvolupant al parc públic de la Generalitat. L'objectiu és desenvolupar una actuació integral dels habitatges públics en barris vulnerables en els quals existeixen factors de risc associats, mobilitzant recursos econòmics, tècnics i organitzatius, i comptant amb la col·laboració de l'administració autonòmica, ajuntaments, entitats sense ànim de lucre i els mateixos veïns.

El servei atendrà 5.229 famílies que resideixen en 22 grups d'habitatge dels següents municipis: Alcoi, Alacant, Elx, Monforte, Novelda, Santa Pola, Paterna, Benaguasil, Massamagrell, Paiporta, Torrent, Sagunt, Riba-roja de Túria, Alfafar, Alberic, Algemesí, Picassent, Benifaió, Alzira, Sagunt, Borriana, Castelló de la Plana i la Vall d'Uixó.

El servei s'ha adjudicat per un total de 4.840.223 euros (IVA inclòs) per a un període de tres anys, i es podrà prorrogar anualment durant dos anys.

El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, ha ressaltat l'esforç que la Generalitat està fent en intervencions de rehabilitació i regeneració urbana en determinats grups d'habitatge públic. No obstant això, "per a aconseguir entorns dignes i una integració completa, les obres han de compaginar-se amb una forta intervenció social que tracte directament els problemes de les persones residents".

Per a això s'han dissenyat itineraris integrats i personalitzats, amb un enfocament integral i comunitari que facilite als residents en zones desfavorides l'accés als sistemes de protecció social.

"Això suposa que es tractarà la singularitat de cada barri a través de polítiques flexibles, per a aconseguir els millors resultats", ha remarcat Martínez Dalmau.

Equip multidisciplinar

Un equip de 60 professionals en administració de finques i treball social formaran aquest servei, que durà a terme un acompanyament ampli a les comunitats veïnals en el procés d'autoorganització, gestió de conflictes i sostenibilitat social i econòmica, després d'una anàlisi de situació de cada grup.

Entre les seues funcions estarà la creació d'un fòrum transversal col·laboratiu en cada grup en el qual es consensue un model d'intervenció comunitària, comptant amb la participació veïnal, recursos socials i teixit associatiu.

Valorar la situació social de les famílies, administrar i gestionar la comptabilitat de les comunitats, controlar els accessos a les zones comunitàries, comprovar el manteniment dels elements comuns per a evitar el desordre o mal ús, així com implantar i fer un seguiment del programa de regularització de subministraments són altres de les tasques a realitzar.

De la mateixa manera, destacarà l'atenció personalitzada que tindran els adjudicataris d'habitatge públic perquè tinguen un bon nivell d'integració en el grup. Consensuar les normes de convivència veïnals a través de l'aprovació de Reglaments de Règim Interior personalitzats, subscriure un compromís social en el bon ús d'un habitatge públic, desenvolupar estratègies contra la morositat, mecanismes de suport social i de conscienciació veïnal seran unes altres de les comeses de l'equip. Una novetat important és que hi haurà un servei d'urgències de 24 hores per a atendre les incidències socials i jurídiques de manera presencial o telefònica.

Aquest projecte ja s'ha posat en marxa en els grups d'habitatge de Sagunt, Castelló de la Plana i la Vall d'Uixó. Donat l'èxit d'aquestes experiències, la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica amplia i completa amb aquests equips el servei de mediació social als altres grups d'habitatge públic de la Generalitat.