Hisenda i Model Econòmic

El Consell aprova la Programació dels controls financers específics per a 2021

23/07/2021
- Es faran controls sobre un total de 9 àrees, 6 de les quals constitueixen una novetat
- Les ajudes a autònoms per la COVID-19, els contractes d'emergència i els sistemes informàtics de subvencions s'analitzaran per primera vegada
- Es faran controls sobre un total de 9 àrees, 6 de les quals constitueixen una novetat
- Les ajudes a autònoms per la COVID-19, els contractes d'emergència i els sistemes informàtics de subvencions s'analitzaran per primera vegada



El Ple del Consell ha aprovat la Programació dels controls financers específics que es faran durant aquest exercici 2021 des de la Intervenció General de la Generalitat, dependent de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.

Aquestes actuacions tenen com a finalitat el control de la gestió econòmica i financera sobre àrees concretes del sector públic de la Generalitat, amb l'objectiu de promoure millores tècniques i de procediment, així com fer recomanacions sobre aspectes econòmics, financers, patrimonials, pressupostaris o procedimentals quan es requerisquen.

La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions estableix que, per acord del Consell, es podrà disposar la realització de controls específics de caràcter financer sobre àrees concretes de les activitats dels òrgans de l'Administració de la Generalitat i del sector públic d'aquesta entitat.

Per això s'ha elevat al Ple del Consell la proposta per a especificar l'abast temporal i l'extensió material dels controls, així com les finalitats que es pretenen i els informes que s'elaboraran.

En concret, es faran controls financers sobre un total de 9 àrees específiques d'activitat dels òrgans de l'Administració de la Generalitat; 6 d'aquestes constitueixen una novetat i s'inclouen per primera vegada en el control financer específic que fa la Intervenció General.

Es tracta dels controls sobre les ajudes urgents a persones treballadores en règim d'autònom afectades per la COVID-19, els contractes d'emergència realitzats en 2020 i l'acció concertada per a la prestació de serveis socials per entitats d'iniciativa social.

Així mateix, també s'inclouen, per primera vegada, auditories de sistemes d'informació sobre l'aplicació SUGUS (suport a la gestió de subvencions), sobre l'aplicació REDAS (Registre d'ajudes i subvencions) i sobre el compte per als ingressos derivats de la gestió de la xarxa de transports de la Generalitat i mobilitat metropolitana.

D'altra banda, també s'inclouen controls sobre 3 àrees que ja van formar part de la programació dels controls financers específics duta a terme en 2020: centres docents públics no universitaris de titularitat de la Generalitat, centres docents privats concertats i auditoria de sistemes sobre el Registre comptable de factures (RUF).

Ajudes a autònoms

En concret, en el control de les ajudes urgents a persones treballadores en règim d'autònom afectades per la COVID-19 previstes en el Decret 44/2020, la Intervenció General verificarà que s'han concedit complint la normativa reguladora.

Així mateix, comprovarà que s'han implantat els controls necessaris per a garantir l'execució correcta dels expedients, el registre íntegre de totes les transaccions relacionades i el compliment de les condicions imposades en la normativa per a la concessió de les subvencions mitjançant proves massives de dades, quan siga possible.

En el cas de les contractacions que es facen mitjançant la tramitació d'emergència prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, es controlarà que s'ajusten a l'ordenament jurídic d'aplicació i als procediments aplicables.

SUGUS i REDAS

Pel que fa a l'eina informàtica de gestió de subvencions, SUGUS, el control se centrarà a verificar, mitjançant les comprovacions formals i materials oportunes, que els processos de gestió de subvencions i l'aplicació informàtica SUGUS tenen implantats els controls necessaris per a garantir l'execució correcta dels expedients i el registre íntegre de totes les transaccions relacionades.

L'auditoria inclourà la revisió dels controls generals de tecnologies de la informació que garanteixen el funcionament adequat d'aquesta aplicació. Les comprovacions es faran sobre una mostra seleccionada amb suport en les aplicacions informàtiques específiques de mostreig estadístic i de tècniques d'auditoria assistides.

En el cas de REDAS, l'aplicació informàtica que gestiona el Registre d'ajudes i subvencions públiques, el control se centrarà a comprovar si rendeix informació a la base de dades nacional de subvencions de manera íntegra, completa, en termini i respectant la manera d'enviament establida d'acord amb la llei.

Pel que fa al compte per als ingressos derivats de la gestió de la xarxa de transports de la Generalitat i mobilitat metropolitana, l'anàlisi se centrarà en l'obertura i en els moviments operats en el compte per als ingressos derivats de la gestió de la xarxa de transports de la Generalitat i mobilitat metropolitana.

Expedients de serveis socials

Quant a l'auditoria de sistemes sobre el Registre comptable de factures (RUF), comprendrà informació anotada en aquest registre fins al 31 de desembre de 2020 i la finalitat serà verificar que els controls existents són correctes; que es duen a terme; que són suficients, eficients i eficaços, i aportar les recomanacions que s'estimen convenients per a la millora del sistema de control.

També s'analitzaran els expedients tramitats per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives sobre la base del que es disposa en la Llei 5/1997, de 25 de juny, per la qual es regula el sistema de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i el Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social.

La revisió comprendrà els expedients tramitats durant l'exercici 2020 i podrà assolir també les fases de resolució de convocatòries tramitades de manera anticipada durant l'exercici 2019 i la formalització d'aquestes.

Control de centres docents

Pel que fa als centres docents públics no universitaris, serà objecte del control verificar la informació comptable i financera, extreta de les diverses bases de dades de la Generalitat, GESTESORO i PISCIS, amb l'objectiu d'analitzar el finançament dels centres docents per part de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Per la seua banda, en referència als centres docents privats concertats, s'analitzaran els pagaments que faça la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport en aquests centres i com s'adeqüen als concerts educatius subscrits.