Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
Emergència habitacional

Martínez Dalmau: "La formació en desnonaments del torn d'ofici és un gran pas per a garantir el dret a l'habitatge"

27/07/2021
Martínez Dalmau: 'La formació en desnonaments del torn d'ofici és un gran pas per a garantir el dret a l'habitatge'
- El vicepresident i conseller d'Habitatge ha presidit la Mesa Antidesnonaments i ha donat a conéixer l'objectiu presentat en l'últim Seminari del Consell
- La Unitat Antidesnonaments ha atés 896 famílies des que es va crear i el WhatsApp d'emergència ha rebut des d'abril 181 consultes
- El vicepresident i conseller d'Habitatge ha presidit la Mesa Antidesnonaments i ha donat a conéixer l'objectiu presentat en l'últim Seminari del Consell
- La Unitat Antidesnonaments ha atés 896 famílies des que es va crear i el WhatsApp d'emergència ha rebut des d'abril 181 consultes



El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, ha traslladat aquest dimarts a la Mesa Antidesnonaments l'objectiu presentat en el Seminari del Consell que ha tingut lloc a Benassal el cap de setmana passat. Es tracta d'un pla dirigit a "fomentar l'especialització del torn d'ofici en matèria de desnonaments, centrat en la formació, l'assessorament i la intermediació, que es durà a terme amb la col·laboració dels col·legis d'advocades i advocats de la Comunitat i amb la Conselleria de Justícia".

El vicepresident ha assenyalat que "en la lluita contra l'emergència habitacional és necessària la col·laboració i la implicació de tots els actors que són partícips d'aquestes situacions".

En aquest sentit, ha subratllat que "els col·legis professionals tenen una funció clau en aquesta tasca. Per aquest motiu, impulsarem un pla de formació per a les lletrades i lletrats del torn d'ofici en matèria d'habitatge i desnonaments. Aquest assessorament es traduirà a partir de setembre en un gran pas, en una millora de les garanties per a assegurar el dret a l'habitatge de la societat valenciana".

Martínez Dalmau s'ha referit a la Unitat d'Ajuda Antidesnonaments (UAD) de la Conselleria com "una demostració de la capacitat del Govern del Botànic per a ampliar els esforços institucionals que conformen l'escut social".
En aquest sentit, ha reiterat la petició recent que s'ha fet al Govern central, en concret a la nova ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, perquè "prorrogue novament el decret antidesnonaments".

UAD ha atés 896 famílies

Per part de la Conselleria, en la Mesa han intervingut el secretari autonòmic d'Habitatge, Alejandro Aguilar, i la directora general d'Emergència Habitacional, Pura Peris.

Aguilar, que participa per primera vegada com a secretari autonòmic, ha exposat les negociacions que s'estan mantenint amb la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària (Sareb) per a donar solucions a les situacions presents i futures de les emergències habitacionals col·lectives que s'estan donant en municipis com Alfafar, Torrent, Riba-roja de Túria, Almassora, Monòver i Oliva, entre altres.

Segons ha afirmat, "aquestes intervencions de la Conselleria han evitat que més de 500 famílies foren desnonades".

A continuació, Pura Peris ha mostrat la seua satisfacció pel treball que s'ha fet des de la Unitat d'Ajuda Antidesnonaments (UAD), creada a l'abril. Es tracta d'un equip multidisciplinari dedicat específicament al seguiment i la resposta de les situacions d'emergència habitacional de la Comunitat.

Aquesta unitat té per objectiu plantejar una resposta integral a través de diversos mecanismes. La directora general d'Emergència Habitacional ha destacat l'efectivitat d'aquest servei d'atenció primerenca per a donar respostes immediates a través de WhatsApp (núm. 623012103).

Des del 25 de febrer, quan va tindre lloc la primera reunió de l'any de la Mesa Antidesnonaments, fins ara, s'han atés 486 unitats de convivència per emergència residencial, 305 han entrat pel servei de registre d'entrada, correu electrònic i via telefònica i 181 per whatsapp d'emergència. En total són 896 les peticions ateses des de la creació de la Unitat.

Pura Peris ha assegurat que el bon funcionament d'aquest servei "fa que vulguem consolidar-lo, ampliar-lo i reforçar-lo també amb una assistència telefònica".

Desnonaments paralitzats a través de XALOC

De la mateixa manera, la directora general ha destacat el treball coordinat que aquest servei realitza amb els serveis territorials i amb la xarxa d'oficines d'Habitatge de la xarxa XALOC (Xarxa d'Administracions Locals i Comarcals d'Habitatge), per a atendre, des de la proximitat i cas per cas, totes les notificacions de persones individuals o entitats.

Per exemple, ha explicat Pura Peris, des de l'oficina XALOC de Pilar de la Horadada s'han aconseguit 20 suspensions de desdonament o llançament a partir d'actuacions que ha dut a terme el departament, mentre que en l'oficina de Gandia s'han aconseguit 14 suspensions provisionals.

Així mateix, en la reunió s'ha informat els membres de la Mesa de la primera jornada de formació per part de l'equip de la UAD als tècnics dels Serveis Socials municipals, que s'ha desenvolupat en col·laboració amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP). Una jornada que es pot consultar en la web de la Conselleria i que ha sigut qualificada "d'èxit" per Pura Peris.

A més, l'equip de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica ha agraït la col·laboració, la coordinació i la comunicació que la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) està duent a terme davant de situacions de possible pèrdua de l'habitatge.

Galeria d'imatges