Sanitat Universal i Salut Pública

Sanitat obté un premi per les iniciatives per a millorar l'adherència al tractament en pacients crònics no-COVID durant la pandèmia

27/10/2021
Sanitat obté un premi per les iniciatives per a millorar l'adherència al tractament en pacients crònics no-COVID durant la pandèmia
- La III i IV edició dels Premis Adherència del grup OAT ha tingut lloc al Palau de Fires i Congressos de Màlaga
- Algunes d'aquestes iniciatives impliquen tots els pacients i altres s'apliquen específicament a col·lectius de pacients crònics
- La III i IV edició dels Premis Adherència del grup OAT ha tingut lloc al Palau de Fires i Congressos de Màlaga
- Algunes d'aquestes iniciatives impliquen tots els pacients i altres s'apliquen específicament a col·lectius de pacients crònics



La Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha obtingut el Premi OAT Adherència en la categoria de conselleria de salut de comunitats autònomes, que ha atorgat el grup OAT Observatori de la Salut, per les iniciatives realitzades durant l'any 2020 dins del territori espanyol amb la finalitat de millorar l'adherència al tractament en pacients crònics no-COVID durant la pandèmia.

D'aquesta manera, en el context sanitari que es va generar amb les mesures excepcionals establides mitjançant el reial decret pel qual es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris va establir una sèrie de mesures, algunes de caràcter excepcional, per a poder facilitar als pacients les mesures de limitació de circulació de persones i a fi de reduir l'assistència a centres sanitaris i, consegüentment, el risc de contagi tant a pacients com a professionals sanitaris.

Així mateix, també es van establir altres mesures de caràcter definitiu, que s'han mantingut després de la primera fase de la pandèmia per haver demostrat el seu paper essencial quant a la continuïtat assistencial i afavorir els processos de teleassistència, tant mèdica com farmacèutica.

Les iniciatives impliquen tots els professionals del Sistema Públic de Salut, encara que algunes es van estendre a l'àmbit privat i han comptat amb la col·laboració de les direccions generals relacionades amb cada una d'aquestes iniciatives i amb els col·legis oficials de farmacèutics de la Comunitat Valenciana.

Finalment, també es va accelerar la implementació d'una eina per a conéixer la taxa de dispensació de cada medicament com a filtre previ a l'anàlisi de la taxa d'adherència a la medicació del pacient, prevista en l'Estratègia per a l'adequació de prescripcions en pacients polimedicats.

Algunes d'aquestes mesures o iniciatives impliquen tots els pacients, incloent-hi situacions cròniques i agudes; altres s'apliquen específicament per a col·lectius de pacients crònics. Totes aquestes mesures s'han anat desenvolupant amb la visió de la prescripció, la dispensació i l'administració tant en l'àmbit ambulatori com en el d'ordre mèdica.

Iniciatives per a tots els pacients

Entre les mesures implementades en el mes de març de 2020 està la prescripció electrònica, tant d'inici com de modificació o de continuació, de manera no presencial per a tots els pacients, o la implementació del nou PIN 1111, que permet la dispensació en oficines de farmàcia sense la necessitat d'aportar un full de tractaments vigents, independentment del fet que continua operativa la dispensació vinculada a aquest full o a l'app GVA+Salut.

També, per a tots els pacients, es va adoptar en el mes de maig de l'any passat la iniciativa d'ampliar la limitació de duració de tractaments en les prescripcions fetes per perfil de facultatius, que han passat de 90 a 180 i 365 dies, segons l'àmbit del pacient i del prescriptor.

Per al grup de ciutadans confinats, per la seua vulnerabilitat o per situació de contacte amb un cas COVID-19, es va adoptar una mesura en el mes d'abril per a sol·licitar medicaments a domicili mitjançant contacte telefònic (telèfon 900 centralitzat), amb la col·laboració de les oficines de farmàcia. Es van tramitar 3.747 sol·licituds. En concret, fins al 21 de juny de 2020, es van realitzar 25.236 assistències no presencials amb dispensació i lliurament en els domicilis dels pacients a la Comunitat Valenciana.

Una altra mesura adoptada en el mes d'abril de l'any passat és l'habilitació de la prescripció electrònica a pacients amb assistència sanitària pública de les mutualitats de l'Estat (Muface, ISFAS i Mugeju).

Mesures per a pacients crònics que van evitar un milió de contactes

Coincidint amb els pics de les onades de la pandèmia, s'ha prolongat de manera automàtica, dos mesos addicionals, el període de validesa de tractaments crònics (prescrits per a més de 180 dies). D'aquesta manera, s'ha procedit a tres prolongacions automàtiques de tractaments crònics, la primera de les quals, al març, va permetre prolongar 576.742 tractaments a 321.203 pacients, i la segona, al maig, ha prolongat 1.362.528 tractaments a 665.989 pacients distints, de manera que s'han evitat, en total, prop d'1 milió de contactes amb els facultatius en aquest període.

Adherència al tractament

L'adherència al tractament és una altra de les iniciatives per a tots els pacients amb medicació crònica, que ha consistit a desenvolupar en el sistema d'informació (en el mòdul de prescripció de tractaments MPRE) una eina que permet mostrar per a cada tractament el percentatge de registre de dispensacions, a fi d'utilitzar aquesta dada com a mesura parcial de l'adherència al tractament.

El càlcul consisteix a agrupar tots els tractaments del pacient per principi actiu, independentment de la posologia i de la presentació farmacèutica que tinguen o del producte dispensat, i obtindre la relació entre les receptes/envasos dispensats en els últims 12 mesos enfront del total d'envasos que s'han de dispensar per a cobrir el tractament prescrit.

Per a dur-ho a terme, es tenen en compte tant els tractaments amb receptes d'oficina de farmàcia com els tractaments que es recullen en les unitats d'atenció farmacèutica a pacients externs (UFPE) dels serveis de farmàcia dels hospitals.

Aquesta relació o percentatge d'adherència per a cada tractament es mostra amb unes icones en forma de comprimit amb diferent color segons la taxa d'adherència del pacient en el visor del Mòdul de Prescripció. Aquesta visibilitat ràpida de la inadequació quant a l'adherència d'un pacient determinat permet al professional sanitari (tant facultatiu com d'infermeria) fer un cribratge d'aquells pacients susceptibles d'intervenció quant a la seua adherència.

Aquesta nova eina d'ajuda a la prescripció està permetent valorar no només l'adherència als tractaments de nous pacients, per a assolir així els objectius terapèutics, sinó que, a més, ha esdevingut una eina important per a la seguretat del pacient, ja que recull també els casos de sobretractament i pot assenyalar els casos d'abús de substàncies, en especial aquelles amb capacitat d'addicció.

Galeria d'imatges