Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
'Hora de Parlar'

Igualtat posa en marxa una campanya per a implicar la societat en la denúncia de casos o la sospita de situacions de violència de gènere

17/11/2021
Igualtat posa en marxa una campanya per a implicar la societat en la denúncia de casos o la sospita de situacions de violència de gènere
- Oltra: "Volem interpel·lar tota la ciutadania i que conega tots els serveis de protecció de les víctimes"
- Assenyala que, actualment, només l'11 % de les telefonades al 900 580 888 són realitzades per persones de l'entorn
- Informa que la Conselleria ampliarà a un màxim de 248 professionals la Xarxa de Centres Dona, un 181 % més que en 2015
- Oltra: "Volem interpel·lar tota la ciutadania i que conega tots els serveis de protecció de les víctimes"
- Assenyala que, actualment, només l'11 % de les telefonades al 900 580 888 són realitzades per persones de l'entorn
- Informa que la Conselleria ampliarà a un màxim de 248 professionals la Xarxa de Centres Dona, un 181 % més que en 2015



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha presentat aquest matí la campanya 'Hora de parlar', que ha posat en marxa el seu departament amb motiu de la celebració el 25 de novembre del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra les Dones, amb la qual es pretén implicar la societat en la denúncia de casos o la sospita de situacions de violència de gènere.

Oltra ha explicat que es tracta d'una campanya "senzilla i directa", en la qual "es dona la volta a la dita 'veure, sentir i callar', que es canvia per 'veure, sentir i parlar'", amb l'objectiu d'"interpel·lar tota la ciutadania i l'entorn de les víctimes, i que ens done l'eina dels centres Dona com el recurs que tenim al nostre abast".

En aquest sentit, ha manifestat que es pretén que els centres Dona 24 h "siguen coneguts per qualsevol persona, que igual que sap que ha d'acudir al centre de salut quan té un constipat o on està el seu col·legi de referència, quan hi ha una sospita o una situació de violència de gènere sàpia on acudir, quin és el telèfon i quins són els centres Dona a la seua disposició", ha insistit.

La vicepresidenta ha destacat que, especialment, la campanya vol donar a conéixer a tota la població el telèfon d'atenció 900 580 888, "un servei de la Generalitat que atén les víctimes i també qualsevol persona que vulga informar-se o denunciar alguna situació de violència contra la dona".

Entre aquests supòsits, ha assenyalat la violència de gènere, l'agressió o l'abús sexual, l'assetjament sexual, el matrimoni forçós, la mutilació genital femenina, l'esterilització forçosa i l'avortament coercitiu, el ciberassetjament o el tràfic i/o l'explotació sexual.

Oltra ha recordat que aquest servei "va rebre en 2020, any de la pandèmia, més de 62.000 telefonades, la qual cosa suposa 10.000 més que en 2019. Però, només un 11 % d'aquestes telefonades són de l'entorn de les víctimes, en contrast amb el 89 % que realitzen les mateixes víctimes o les persones professionals".

En aquest sentit, ha assenyalat que, encara que en els últims anys aquest percentatge ha augmentat, "no deixa de ser una xifra molt reduïda. Per això, continuarem insistint que la societat s'implique més en la denúncia i l'alerta sobre els casos de violència contra les dones".

Per a assolir-ho, cal "incentivar i donar a conéixer els magnífics serveis que es presten en la Xarxa de Centres Dona", tal com es fa amb aquesta campanya, ja que "volem que les víctimes, el veïnat, l'entorn afectiu, el familiar, les amistats, qualsevol que pense que té una víctima a prop i no sap què fer, conega els serveis de protecció de les víctimes i que tinga clar on i com ha d'acudir. Que sàpien que l'Administració està al seu servei", ha insistit.

Millora de la Xarxa de Centres Dona

La vicepresidenta ha destacat que, en els últims sis anys, la Conselleria "ha duplicat el nombre de centres Dona i ha millorat les instal·lacions de València i de Dénia, on també s'ha ampliat l'horari d'atenció".

Així, ha recordat que, de les tres oficines que hi ha a València, Castelló de la Plana i Alacant, se n'ha passat a sis. En concret, en 2019 va entrar en funcionament el nou centre de Torrevieja i, actualment, està pendent de licitació un contracte de gestió que permetrà sumar dos centres nous més que se situaran a Elx i Vinaròs.

S'hi sumen els centres Dona Rural posats en marxa en 2019, "un servei itinerant de prevenció i atenció a la violència de gènere en les zones rurals i d'interior, situats a Elda, Yátova, Segorbe, Sant Mateu i pròximament a Xàtiva, que es desplaça per a atendre les dones allà on elles ho necessiten".

Per a millorar l'atenció d'aquests centres, està previst que en 2022 s'amplie a 248 les persones professionals que hi treballen, la qual cosa suposa 161 més que en 2015, "un creixement del 181,82 % en la plantilla que atén els serveis de centres Dona 24 hores i els centres Dona Rural i d'Interior".

A més, "està previst que, a partir de l'any que ve, aquests centres disposen d'una direcció pública començant per la persona encarregada de la direcció i una altra auxiliar administrativa, com a primer pas per a recuperar l'administració pública d'aquesta xarxa privatitzada".

Galeria d'imatges

Vídeos relacionats

Oltra: "Volem interpel·lar tota la ciutadania i que conega tots els serveis de protecció de les víctimes"

Talls de veu relacionats

- Declaracions de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra