Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport metropolità

La Generalitat mejora la movilidad del Área Metropolitana de València simplificando zonas, reduciendo precios e integrando a Renfe

22/11/2021
La Generalitat mejora la movilidad del Área Metropolitana de València simplificando zonas, reduciendo precios e integrando a Renfe
- El conseller d'Obres Públiques destaca que de quatre zones geogràfiques es passarà a dues i hi haurà una baixada de preus que oscil·larà entre l'11 i el 55 %
- Arcadi España anuncia que les noves mesures entraran en vigor a partir de gener i faran el transport metropolità "més eficient, competitiu en preu i senzill"
- El conseller d'Obres Públiques destaca que de quatre zones geogràfiques es passarà a dues i hi haurà una baixada de preus que oscil·larà entre l'11 i el 55 %
- Arcadi España anuncia que les noves mesures entraran en vigor a partir de gener i faran el transport metropolità "més eficient, competitiu en preu i senzill"



El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi Espanya, ha anunciat que, a partir de gener de 2022, Renfe s'integrarà en el sistema tarifari del transport metropolità de València perquè "amb un sol bitllet es puga viatjar en Metrovalencia, Metrobús, Proximitats o EMT, també hi haurà una simplificació zonal, i de quatre zones geogràfiques es passarà a dues perquè el transport metropolità siga més senzill, fàcil i barat, amb una baixada de preus, entre un 11 i un 55 %".

Segons ha afirmat Arcadi España, "aquesta actuació té una inversió de la Generalitat de 20 milions d'euros i suposa un salt qualitatiu i quantitatiu en el transport metropolità, a recuperar el temps perdut i a fomentar una de les principals palanques de lluita contra el canvi climàtic que és descarbonitzar el transport, i que la majoria de ciutadans i ciutadanes puguen utilitzar un transport eficient, competitiu en preus i senzill".

Així, ha indicat, "enguany s'ha fet un gran esforç per a avançar en aquesta visió metropolitana del transport, hem posat en servei llançadores a cinc polígons industrials que a pesar que tenen una gran població no disposaven de transport públic". Igualment, la Conselleria ha posat en marxa noves línies d'autobús entre molts municipis de l'àrea metropolitana de València.

"Més de 100.000 persones s'han mogut des de principi d'any gràcies a aquests nous serveis públics que han superat la concepció radial, ja que no solament connecten amb València sinó també entre municipis", ha apuntat Arcadi España i ha afegit que més de 500.000 persones han utilitzat el Bo 10 de Metrobús que "va suposar una rebaixa de prop del 30 % i que ha permés aquests ciutadans i ciutadanes moure's de manera senzilla".

A més, ha continuat el titular de Mobilitat, "ara tenim tot l'ambiciós projecte de desenvolupament de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), amb l'L10 que entrarà en funcionament el pròxim abril per a connectar el centre de la ciutat amb Natzaret, l'L11 i l'L12 per a connectar La Fe, així com el ramal des de Natzaret fins al Grau, tota una sèrie d'actuacions d'aquesta mobilitat metropolitana en què estem treballant". Així mateix, el conseller ha avançat que "dins de poc licitarem el canvi de totes les parades i tòtems de Metrobús amb un import de 8 milions d'euros".

Nous títols de viatge i plans zonals

Els nous títols de viatge i plans zonals de Metrovalencia, Metrobús i Proximitats, que la Generalitat, a través de l'Autoritat del Transport Metropolità de València (ATMV) per a avançar en la integració tarifària, suposaran un gran benefici per a tots els municipis de l'àrea metropolitana.

Per a això, la Generalitat aposta per sumar l'oferta que Renfe Rodalies presta en l'àrea metropolitana i per oferir preus més competitius. Es tracta d'avançar en la integració tarifària del futur i consolidar el transport públic com una alternativa real al vehicle privat ja que la mobilitat sostenible és la millor manera de lluitar contra el canvi climàtic i, per a fer-ho, s'ha d'impactar en les tarifes i millorar el servei.

Noves tarifes amb Renfe i més econòmiques

Les noves tarifes que inclouen RENFE seran del Bo 10 Transbordament de 8 euros per a una zona, enfront dels actuals 9 euros i 15,50 euros; 12 euros per a dues zones que substitueix els de 20,90 euros i 26,90 euros d'ara, i 20 euros per a l'Aeroport enfront dels 26,90 en vigor. Quant a l'abonament mensual costarà 35 euros una zona, 53 euros dues zones el mateix que l'aeroport. Actualment els preus aquest abonament mensual oscil·len entre els 45 euros i els 79,10 euros.

A més del consegüent benefici econòmic, amb aquests nous títols es fomenta la intermodalitat amb transbord gratuït durant 90 minuts en una zona i 110 en dues.

Menys zones i més flexibles

Així se substituiran les quatre zones rígides actuals dels principals operadors de transport per dues zones flexibles, i s'introduirà una nova àrea de superposició. D'aquesta manera es difuminaran les fronteres del pla zonal, es facilitarà la mobilitat transversal entre municipis pròxims i es millorarà la mobilitat en tota l'àrea metropolitana. El transbordament entre operadors serà gratuït.

Els municipis que eren zona B passaran a ser de l'àrea de superposició A-B i només pagaran per viatjar en una zona, els municipis que eren zona C i D ara són zona B. Pagaran una o dues zones i no tres o quatre, com ocorria abans.

La nova zonificació s'ha definit tenint en compte les distintes comarques de l'àrea metropolitana de València. En els plans anteriors, municipis de la mateixa comarca pertanyien a distintes zones, i fins i tot hi havia pedanies situades en una zona diferent de la de la resta de la localitat.

Galeria d'imatges