Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport públic

Metrovalencia va arreplegar més de 5.400 objectes perduts en 2021

27/03/2022
Metrovalencia va arreplegar més de 5.400 objectes perduts en 2021
- Les persones usuàries perden una mitjana de 15 articles al dia, sobretot DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos, ulleres, mòbils i paraigües
- El protocol d'actuació establit aconsegueix que els propietaris recuperen el 31,6 % dels seus efectes, que és immediat si es tracta d'objectes de valor
- Les persones usuàries perden una mitjana de 15 articles al dia, sobretot DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos, ulleres, mòbils i paraigües
- El protocol d'actuació establit aconsegueix que els propietaris recuperen el 31,6 % dels seus efectes, que és immediat si es tracta d'objectes de valor



Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va arreplegar durant l'any passat un total de 5.445 objectes perduts pels usuaris i les usuàries de Metrovalencia. Aquestes dades suposen que s'obliden 15 objectes de mitjana al dia i 453 per mes, que són guardats com a mínim un mes a les estacions on es custodien i un mes més a les instal·lacions de València Sud. Transcorregut aquest període de temps, i si els seus propietaris no els han reclamat, s'entreguen a la Policia Local de València.

Els objectes que més apareixen en els metros i tramvies de València i la seua àrea metropolitana són, per ordre numèric, DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos (passaports, permís de conduir, targeta sanitària…), ulleres, mòbils i paraigües.

Però aquests articles no es troben de manera homogènia durant l'any, sinó que hi ha èpoques propícies per a perdre determinats objectes. D'aquesta manera, durant els mesos de desembre i gener, el personal d'FGV troba més targetes bancàries per les compres de Nadal; pel setembre, en Falles -que l'any passat es van celebrar llavors i no al març-, qualsevol tipus d'objecte; pel maig, amb l'arribada del bon oratge, les ulleres de sol apareixen en els seients buits, i, per l'octubre, quan el mal oratge fa la seua aparició, els paraigües, les bufandes i els guants han de ser retirats assíduament.

Quant als mesos que més objectes es perden, novembre amb 900 encapçala una llista a la qual setembre, amb 898, i desembre, amb 890, secunden en els tres primers llocs. Segueixen octubre, amb 729; març, amb 692; juliol, amb 677; maig, amb 658; juny, amb 635; gener, amb 573; abril, amb 564; febrer, amb 473, i agost, amb 365.

Gràcies als protocols establits per FGV per a la gestió i custòdia d'objectes perduts, la recuperació d'un objecte per part dels seus propietaris durant el període que està registrat en FGV es xifra en un 31,6 %, cosa que en 2021 ha suposat 1.721 objectes. El percentatge restant s'entrega a la Policia Local de València o es trasllada a un punt verd o de reciclatge, si es tracta d'objectes en evident estat de desgast o deteriorament.

Quant al temps que es tarda a recuperar un article, varia si hi ha algun element identificatiu o si és reclamat; si és així, especialment quan es tracta d'un objecte de valor, se sol retirar fins i tot la mateixa jornada de la seua pèrdua.

Procediment que s'ha de seguir

Les estacions amb Espai del Client (Colón i Xàtiva), els centres d'Atenció del Client de Benimaclet i Aeroport i els punts del Client (Àngel Guimerà, Empalme i Mislata) són els punts d'entrega i recollida per part dels usuaris i les usuàries en una primera fase, abans de ser traslladats a la seu central de València Sud.

Transcorregut un mes, els objectes són arreplegats i portats a una dependència de València Sud per a intentar localitzar els propietaris, donar de baixa per a reciclar-los segons el seu estat o bé entregar-los a l'Oficina d'Objectes Trobats de València transcorregut un altre mes. Es distingeixen els objectes de valor per a donar-los un tracte especial en la cadena de custòdia, acompanyant fotografies i usant caixes fortes.

Els documents oficials (DNI, passaports, etcètera) són entregats a la policia amb la màxima brevetat per a intentar localitzar el seu propietari. Les targetes bancàries són destruïdes a fi de no ser manipulades, per a evitar riscos innecessaris. Amb la resta d'objectes que permeten localitzar el seu propietari, es fan seguiments i xicotetes investigacions per part del personal d'atenció al client per a aconseguir entregar-los.

Quants als diners en metàl·lic de carteres, bosses de mà o moneders que no han sigut recuperats pels seus propietaris, FGV els entrega a entitats benèfiques per a ajudar a sufragar-ne les despeses.



Transcorregut un mes, els objectes són arreplegats i portats a una dependència de València Sud per a intentar localitzar els propietaris, donar de baixa per a reciclar-los segons el seu estat o bé entregar-los a l'Oficina d'Objectes Trobats de València transcorregut un altre mes. Es distingeixen els objectes de valor per a donar-los un tracte especial en la cadena de custòdia, acompanyant fotografies i usant caixes fortes.

Els documents oficials (DNI, passaports, etcètera) són entregats a la policia amb la màxima brevetat per a intentar localitzar el seu propietari. Les targetes bancàries són destruïdes a fi de no ser manipulades, per a evitar riscos innecessaris. Amb la resta d'objectes que permeten localitzar el seu propietari, es fan seguiments i xicotetes investigacions per part del personal d'atenció al client per a aconseguir entregar-los.

Quants als diners en metàl·lic de carteres, bosses de mà o moneders que no han sigut recuperats pels seus propietaris, FGV els entrega a entitats benèfiques per a ajudar a sufragar-ne les despeses.

Galeria d'imatges