Educació, Cultura i Esport

L’IVCR+i restaura els tres murals de Manuel Baeza que decoraven els pavellons de bany de la platja del Postiguet en 1954

02/12/2022
L’IVCR+i restaura els tres murals de Manuel Baeza que decoraven els pavellons de bany de la platja del Postiguet en 1954
  • Romandran exposats al MACA d’Alacant fins a gener de 2023

L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació ha restaurat tres panells pictòrics de grans dimensions que l’alacantí Manuel Baeza va pintar per a decorar els pavellons de bany a la platja del Postiguet d’Alacant.

Els panells Pescadors, Dones amb cistelles de peix i Dones cosint xarxes s’han presentat aquest matí al Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA) per la directora de l’IVCR+i, Gemma Contreras, i el regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, Antonio Manresa. En aquest museu romandran exposats fins al 9 de gener de 2023.

Per encàrrec de l’Ajuntament d’Alacant, Baeza va pintar aquests panells per a decorar la sala del bar restaurant dels pavellons de bany en 1954 i van romandre exposats fins a la demolició d’aquesta construcció. Els panells van ser emmagatzemats i oblidats fins que anys després van aparéixer en un edifici municipal del carrer Portugal. En 2016, la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant en va encarregar a l’IVCR+i la restauració, que va concloure en 2021.

Les obres tenien desperfectes propis del lloc en el qual estaven col·locades. S’havien reparat i reenvernissat en successives ocasions, fins que, finalment, els panells van ser arrancats de la ubicació original, i en aquell moment es van perdre dues de les cinc escenes que conformaven el conjunt.

A les condicions d’altes temperatures i humitat relativa elevada, a les quals havien estat exposades durant els anys que s’havien exhibit als pavellons de la platja, s’unien els anys d’emmagatzematge inadequat. Per aquestes causes, els tres panells havien rebut molta acumulació de pols i brutícies diverses, com ara greix procedent de la ubicació que tenien a la cuina del restaurant dels pavellons, i estaven considerablement degradats, tant els suports com les capes pictòriques.

Procediment de recuperació

Després de la realització de les proves de neteja pertinents, amb agents fisicoquímics per a eliminar cadascuna de les substàncies de brutícia i vernissos de poliuretà oxidats, es va determinar emprar primer una neteja aquosa amb agents quelants per a eliminar les brutícies de greixos superficials; després es van emprar agents tensioactius gelificats per a eliminar les gruixudes capes de greix, i, finalment, una mescla de dissolvents gelificats per a eliminar els vernissos de poliuretà.
 
Així mateix, es van consolidar totes les parts disgregades dels suports de fusta aglomerada i es van restituir les parts perdudes mitjançant l’adhesió de borumballes noves de fusta de la mateixa espècie, grandària i gruix, amb cola orgànica de les mateixes característiques que l’original.

Com a mesures de conservació preventiva, es van construir uns marcs caixa de fusta per a cadascun dels panells, que els van transformar en obres independents i portants, alhora que els protegien de futures deterioracions mecàniques. A més d’això, els reversos s’han cobert, amb la part posterior de cartó ploma lliure d’àcid.

El pintor alacantí Manuel Baeza

Manuel Baeza (1911-1986) era un artista alacantí que va desenvolupar la seua trajectòria artística principalment a la ciutat d’Alacant i l’obra del qual va evolucionar a grans formats de pintures murals i panells mosaics realitzats en edificis. Els seus temes preferits eren: paisatges, retrats o natures mortes, amb el seu particular realisme màgic. Les seues temàtiques sempre estaven sintonitzades amb la ideologia del moment: enaltir els treballs del poble o estar en contacte amb la terra i la mar, i així mostrava un signe d’estabilitat i esperança en el futur.

Entre les seues obres més conegudes destaquen la decoració de la façana de l’Hotel Gran Sol d’Alacant o el gran mosaic del Centre Cultural Bancaixa d’Alacant de 2 x 7 metres, realitzat amb tessel·les de 2 x 2 cm sobre un suport de formigó. També hi ha obres seues en altres edificis del territori nacional com el Ministeri d’Indústria o el Museu d’Art Contemporani, tots dos a Madrid.

Galeria d'imatges