Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport

La Filmoteca Valenciana presenta l’octava edició del cicle ‘L’Edat Mitjana en el cinema’

08/04/2024
La Filmoteca Valenciana presenta l’octava edició del cicle ‘L’Edat Mitjana en el cinema’
  • El cicle a la Filmoteca Valenciana s’inicia el dimarts 9 d’abril, a les 18 hores, amb El séptimo sello (1956) d’Ingmar Bergman
  • El cicle està organitzat per l’IVC en col·laboració amb el departament d’Història Medieval de la Universitat de València  

 

La Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, a través de l’Institut Valencià de Cultura, i el departament d’Història Medieval de la Universitat de València presenten l’octava edició del cicle ‘L’Edat Mitjana en el cinema’, que es podrà veure a la Filmoteca Valenciana del 9 al 18 d’abril. El cicle també ha inclòs projeccions a la sala Joan Fuster de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València durant els mesos de febrer i març.

El cicle a la Filmoteca de València s’inicia el dimarts 9 d’abril, a les 18 hores, amb la projecció d’El séptimo sello (1956) d’Ingmar Bergman. La sessió comptarà amb presentació i posterior col·loqui a càrrec de Juan Vicente García Marsilla, professor d’Història Medieval de la Universitat de València, i José Antonio Hurtado, cap de Programació de la Filmoteca Valenciana. El clàssic de Bergman es podrà tornar a veure el divendres 12 d’abril, a les 20.30 hores.

Basada en la peça teatral Pintura sobre fusta, escrita pel mateix Bergman, i protagonitzada per Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Bengt Ekerot i Ake Fridell, El séptimo sello és un dels grans clàssics del cinema i una de les pel·lícules fonamentals en la filmografia del cineasta suec.

Ambientada a l’Europa medieval durant la pesta negra, relata el viatge d’un cavaller croat que torna amb el seu escuder al seu poble natal, a Suècia, després de deu anys d’absència lluitant a les Croades. En la seua travessia es troba amb la figura de la Mort que ha aparegut per a reclamar la seua vida. El cavaller decidix desafiar la Mort a una partida d’escacs, amb la finalitat de guanyar temps per a buscar una cosa que li concedisca sentit a la seua vida abans de morir.

Sobre la seua pel·lícula, Bergman va assenyalar que “el cor d’esta pel·lícula és una por patològica a la mort. Em seguia a tot arreu. Era un patiment atroç. Tenia una por terrible a la mort. Tot el que tinguera a veure amb la mort... era un horror. I va ser d’este horror, de tot el tema de la bomba atòmica, d’on va sorgir aquella història sobre la pesta i la gent que torna. I després, naturalment, estava tota la problemàtica religiosa: hi ha o no hi ha un Déu? El séptimo sello no respon a eixa pregunta”.

El dimarts 16 d’abril, a les 18 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Irati (2022), escrita i dirigida per Paul Urkijo Alijo. La sessió comptarà amb la presentació i posterior col·loqui a càrrec de José María Cruselles, professor d’Història Medieval de la Universitat de València, i Áurea Ortiz, tècnica de Programació de la Filmoteca Valenciana. Esta producció històrica basca es podrà tornar a veure el dijous 18 d’abril, a les 20.15 hores.

Inspirada en la novel·la gràfica El ciclo de Irati de J. Muñoz Otaegui i Juan Luis Landa, la pel·lícula està protagonitzada per Eneko Sagardoy, Edurne Azkarate, Itziar Ituño, Iñigo Aranbarri, Elena Uriz, Kepa Errasti i Ramón Agirre. Es va estrenar en el Festival de Sitges, on va obtindre el Premi del Públic.

En el segle VIII, el cristianisme s’estén per Europa mentres les creences paganes desapareixen. Davant l’atac de l’exèrcit de Carlemany travessant els Pirineus, el líder de la vall demana ajuda a una deessa ancestral. Mitjançant un pacte de sang, derrota l’enemic donant la seua vida a canvi, però abans, fa prometre al seu fill Eneko que protegirà i liderarà el seu poble en la nova era. Anys més tard, Eneko afronta eixa promesa amb una missió: recuperar el cos del seu pare enterrat de manera pagana al costat del tresor de Carlemany. A pesar de la seua fe cristiana, necessitarà l’ajuda d’Irati, una enigmàtica pagana de la zona.

Les projeccions del cicle a la sala Joan Fuster de la Facultat de Geografia i Història es van iniciar el 15 de febrer i van concloure el 20 de març. Es van projectar Tramuntana (1991) de Carlos Pérez Ferré; Visión (2009) de Margarethe Von Trotta; La portentosa vida del padre Vicente (1978) de Carles Mira; La memòria dels cargols (1999) de Joan Lluís Bozzo i Eduard Cortés; El Decamerón (1971) de Pier Paolo Pasolini, i El reino de los cielos (2005) de Ridley Scott.

Igual que en les sessions organitzades en la Filmoteca de València, les projeccions a la sala Joan Fuster han comptat amb presentacions i col·loquis a càrrec de medievalistes i crítics cinematogràfics.

L’objectiu d’este cicle és indagar i debatre sobre la imatge que ha projectat el cinema al llarg de la seua història sobre l’Edat Mitjana. És potser el període mític per excel·lència, en el qual es basen bona part de les llegendes i els referents de la nostra societat actual, definit per una infinitat de tòpics que reduïxen mil anys d’història a una visió esquemàtica conformada per princeses, cavallers, bruixes, foscor, màgia, fanatisme o violència.

 

Galeria d'imatges