Sanitat

Sanitat i Educació s’unixen per a formar el personal sanitari i docent en la importància del son per a cuidar la salut i el rendiment escolar

25/04/2024
Sanitat i Educació s’unixen per a formar el personal sanitari i docent en la importància del son per a cuidar la salut i el rendiment escolar
  • Es tracta del primer curs a escala nacional que està dirigit a professionals de l’àmbit educatiu i sanitari de manera conjunta
  • La finalitat és dotar docents i sanitaris dels coneixements necessaris per a inculcar a pacients i alumnat la importància de cuidar el son

La Conselleria de Sanitat i la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació s’han unit per a impartir un curs formatiu dirigit tant a personal sanitari com a docents, sobre la importància que té el son per a cuidar la salut i el rendiment escolar.

Es tracta del primer curs formatiu a escala nacional que s’introduïx de manera conjunta en els plans formatius dirigits als professionals de l’àmbit educatiu i de l’àmbit sanitari. De fet, les inscripcions i els certificats del curs es realitzen a través de les plataformes formatives dels dos àmbits professionals, l’Escola Valenciana d’Estudis de la Salut (EVES) i la Xarxa de Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius de la Comunitat Valenciana (Cefire).

La directora general de Salut Pública, Ruth Usó, i la directora general d’Innovació i Inclusió Educativa, Xaro Escrig, han presentat este curs per a donar a conéixer els objectius conjunts orientats a enfortir la salut pública per a millorar la salut de la població, en concret en l’entorn educatiu.

En este sentit, la directora general de Salut Pública ha destacat la importància de treballar de manera conjunta des de Sanitat i Educació, “ja que és la manera de traslladar la importància del son com a hàbit saludable i el seu impacte en la salut, la conducta i l’aprenentatge”.

Per això, per a posar en marxa esta activitat formativa s’han implicat activament la Subdirecció General d’Inclusió Educativa i la Subdirecció General de Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació, i per part de la Conselleria de Sanitat, la Subdirecció General de Promoció de la Salut i Prevenció de la Direcció General de Salut Pública.

En este sentit, Ruth Usó ha explicat que la finalitat del curs “no és formar especialistes del son sinó capacitar sanitaris i docents dels coneixements necessaris perquè inculquen en els pacients i els alumnes el valor que té la qualitat del son i la seua influència en el rendiment acadèmic i en la salut integral de la persona”.

D’esta manera, l’activitat formativa, titulada ‘Curs del son: impacte en la salut i el rendiment escolar’, està coordinada per Gonzalo Pin, pediatre expert en el son, i compta, a més, amb la participació de professionals de la medicina, experts en el son i docents de diverses etapes educatives, que es fan càrrec d’impartir i desenvolupar els continguts.

Així, tal com ha indicat la directora general de Salut Pública, “el que es pretén és introduir el concepte del son i el descans a l’hora de dissenyar programes, horaris i avaluacions acadèmiques en l’àmbit escolar, ja que és un factor fonamental en el rendiment acadèmic de l’alumnat”.

Vincle entre descans i concentració

D’altra banda, la directora general d’Innovació i Inclusió Educativa, Xaro Escrig, ha destacat que “este curs és clau perquè els docents compten amb els coneixements per a detectar de manera precoç dificultats amb el son en els seus alumnes, i poder adoptar, així, mesures”.

“La qualitat del son -hi ha afegit la directora general d’Innovació i Inclusió Educativa- és clau en el rendiment acadèmic, ja que els alumnes que dormen i descansen bé tenen més capacitat per a concentrar-se i retindre la informació”.

El curs formatiu consta de set mòduls, amb una duració de tres hores cada un d’estos, en els quals s’empra una metodologia participativa que inclou formació en línia, presencial i elaboració de treballs. En esta primera edició, són ja 80 alumnes els que s’han inscrit, 40 dels quals són sanitaris i 40, de l’àmbit de la docència.

Així mateix, el programa didàctic es basa en el ‘Catalogue of Knowledge and Skills for Sleep Medicine’, publicat per la European Sleep Research Society per a l’elaboració del currículum de l’especialitat en Medicina del Son, que introduïx continguts originals dissenyats pels millors experts. A més, els recursos estan pensats per a un aprenentatge eficient i de qualitat, i planificats perquè puguen adaptar-se al ritme d’estudi de l’alumnat.

Galeria d'imatges