Sanitat Universal i Salut Pública
Participació social

Sanitat aconsegueix quasi 9.000 visites en la seua primera consulta en línia a la població per a fixar els objectius de millora de l'atenció sanitària

02/12/2015
Sanitat aconsegueix quasi 9.000 visites en la seua primera consulta en línia a la població per a fixar els objectius de millora de l'atenció sanitària
- Ciutadans i professionals han pogut aportar les seues propostes de millora durant 10 dies a través de la web www.san.gva.es
- El 76% de les visites procedeix de València, el 9% d'Alacant, el 2% de Castelló i un 3% s'han fet des de Madrid
La consulta telemàtica llançada del 18 al 27 de novembre per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per a arreplegar opinions i propostes de millora assistencial de la ciutadania ha rebut un total de 8.793 visites.

El fòrum de discussió, llançat a través de la pàgina web (www.san.gva.es), tenia com a objectiu que professionals sanitaris, ciutadans, societats científiques i organitzacions sindicals opinaren sobre els objectius que ha de complir l'atenció sanitària.

La finalitat de la consulta és elaborar els acords de gestió dels departaments de salut, que estableixen els compromisos d'objectius comuns per al sistema sanitari, i reorientar-los cap al guany en salut, la qualitat de l'atenció prestada i l'ús adequat dels recursos per damunt del simple estalvi de costos, que era on es posava el focus fins ara.

La consulta s'emmarca en l'aposta per la democratització del sistema sanitari, un eix fonamental del nou model que impulsa la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, que passa per impulsar la participació i la implicació de la ciutadania en el sistema sanitari, així com per obrir les vies per a facilitar les aportacions de tots els agents implicats en el sistema (professionals, gestors, pacients, ciutadans) en la millora de la sanitat valenciana.

Del total de visites al fòrum, amb una mitjana de dos minuts i mig de connexió, el percentatge més gran procedeix de la província de València (76%), seguit d'Alacant (9%) i Castelló (2%). Un 3% de les visites s'han fet des de Madrid. El 58% són visites a la web des de fora de l'entorn GVA (Generalitat Valenciana).

Des del passat 18 de novembre s'han registrat 682 usuaris (480 professionals sanitaris i 202 ciutadans). El fòrum ha rebut un total de 729 missatges amb propostes concretes de millora assistencial realitzades per 237 participants molt actius, que han donat la seua opinió en alguns dels debats oberts en la web.

El fòrum estava organitzat en tres àrees temàtiques: a) guanyar en salut, b) millorar l'atenció prestada i c) assegurar la utilització correcta dels recursos (sostenibilitat/eficiència). Ara, amb totes les propostes arreplegades i analitzades per un grup de treball de la Conselleria, s'elaborarà un informe que es publicarà en la web de la Conselleria al llarg del mes de desembre, juntament amb el text definitiu dels acords de gestió.

Aquesta iniciativa, basada en els criteris de transparència i participació, partia d'un procediment d'informació i consulta que ha estat en marxa durant deu dies de forma telemàtica i que permetrà per primera vegada incorporar les necessitats i demandes de la ciutadania.

D'aquesta manera s'ha donat veu a professionals i ciutadans anònims en el disseny dels objectius assistencials que serveixen d'instrument per a assignar incentius als professionals que atenen la població de cada departament de salut i que són una eina fonamental per a gestionar els serveis sanitaris.

Atenció a les persones

Des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública es persegueix, a més, donar un canvi d'orientació a aquests indicadors de gestió, que han de millorar en tots els departaments i que, fins ara, es basaven més en l'estalvi de costos que en l'atenció a les persones.

En aquest sentit, la Conselleria va proposar diversos indicadors nous, com que la cita per a primeres consultes d'Atenció Primària es done en menys de 48 hores, reduir la demora en les primeres consultes de les unitats de salut mental, potenciar la cirurgia major ambulatòria, optimitzar la utilització d'antibiòtics, el control del colesterol en pacients en tractament o la cobertura del cribratge universal de la violència de gènere, a més del fet que la població s'adherisca als serveis del seu departament o l'atenció adequada de les consultes en Atenció Primària.

La major concentració de visites al fòrum s'ha donat en dos franges horàries: entre les 12 i les 13 hores als matins i entre les 19 i les 20 hores a les vesprades. El dia de més visites va ser el dijous passat 26 de novembre, amb 1.678 visites, i la secció més vista ha sigut "Guanyar en salut", concretament l'indicador més visitat ha sigut "Control de la hipertensió arterial en pacients en tractament".

A més, destaquen tres fils introduïts pels usuaris en el rànquing de nombre de respostes i usuaris que han llegit el missatge: "Atenció al pacient major, promoció del benestar en persones majors"; "Malaltia de Huntington, centres específics, atenció especialitzada AVAEH", i "Facilitar comunicació primària-especialitzada".

Galeria d'imatges