Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
'Mobilitat i seguretat laboral. Sector repartiment i xarxes comercials'

L'Invassat organitza una jornada sobre mobilitat i seguretat laboral en el sector del repartiment com a resposta a l'augment dels accidents mortals

08/02/2019
L'Invassat organitza una jornada sobre mobilitat i seguretat laboral en el sector del repartiment com a resposta a l'augment dels accidents mortals
- Un terç dels accidents laborals mortals es produeixen al volant
- La sinistralitat mortal durant els trajectes d'anada i tornada al treball ha augmentat un 150%
Un terç dels accidents laborals mortals es produeixen per accidents de trànsit, la majoria d'ells durant els trajectes d'anada i tornada del domicili al treball. Aquesta sinistralitat ha augmentat un 150%.

Per això, l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (Invassat) ha organitzat en col·laboració amb Fundtrafic la jornada 'Mobilitat i seguretat laboral. Sector repartiment i xarxes comercials' per a conscienciar i divulgar bones pràctiques entre les empreses del sector.

"Les dades de seguretat viària són atroces. Per això, des de l'Invassat ens hem posat en marxa. Aquestes jornades són una forma de recordar que la cultura preventiva ha d'integrar-se en les empreses i que en la gestió de riscos laborals ha de contemplar-se com a tal al trànsit i, per tant, els temes de seguretat viària", ha exposat la directora de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball, Cristina Moreno.

L'objectiu de la jornada ha sigut mostrar als gerents i responsables de les empreses comercials i de repartiment com es pot integrar en el dia a dia la prevenció de regs laborals per a reduir tant els accidents de treball en missió amb in itínere dels seus treballadors, sensibilitzant-los que existeixen mesures que poden adoptar per a reduir la sinistralitat.

La jornada 'Mobilitat i seguretat laboral. Sector repartiment i xarxes comercials' duia a terme pel Invassat i la fundació Fundtrafic ha estat dirigida principalment al sector del repartiment amb furgonetes de fins a 3.500 quilos i amb motos, motocicletes i ciclomotors i en ella han participat tant entitats públiques com privades.

"En aquesta jornada hem vist bones pràctiques d'empreses que han integrat la seguretat viària en la gestió de la prevenció de riscos laborals i han vist reduïdes d'una forma important els accidents", ha explicat Cristina Moreno. Entre aquestes mesures, la directora general de l'Invassat ha recordat que "tindre en compte els torns de treball, la flexibilitat d'horaris d'entrada i d'eixida, promocionar els vehicles compartits, les bicicletes… pot ajudar des de l'empresa a reduir els índexs de sinistralitat en carretera".

La jornada ha constat de dues parts: una primera expositiva en el saló d'actes de la seu de l'Invassat i una altra composta per activitats pràctiques com a tallers de diversitat funcional i de primers auxilis, simuladors de conducció de vehicles, ulleres de simulació d'alcohol i drogues, i un simulador de bolcada.

Dades de sinistralitat

Els accidents de trànsit amb furgonetes són més letals que els que es produeixen amb la resta de vehicles. Així, la xifra de morts per cada mil accidents en furgonetes és de 7,9, quatre punts més alta que en altres mitjans de transport.

L'edat mitjana del treballador o treballadora accidentat en furgonetes és de 38 anys i en altres vehicles 37. Per tant, el treballador o treballadora és més jove que els accidentats que no són de trànsit. Aquest tipus de sinistres és més freqüent en activitats econòmiques actualment en expansió i les seues conseqüències són més greus que les d'un altre tipus d'accidents de treball.

El nombre d'accidents laborals de trànsit en jornada de treball amb furgonetes és major en els sectors del transport terrestre, comerç a l'engròs i construcció especialitzada.

En la jornada 'Mobilitat i seguretat laboral. Sector repartiment i xarxes comercials', l'Invassat ha recordat la importància de la prevenció i ha difós bones pràctiques dirigides a les empreses del sector del repartiment, així com a les persones treballadores.

"Per a reduir la sinistralitat el factor humà és fonamental: cal reduir la velocitat, cal posar-se el cinturó de seguretat i, sobretot, cal deixar el mòbil en la cartera i no utilitzar-lo durant la conducció", ha conclòs Cristina Moreno.

Galeria d'imatges