Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
Bretxa digital

María Muñoz apel·la a la formació i al treball conjunt perquè les noves tecnologies siguen un potenciador d'oportunitats i no de desigualtats

16/10/2019
- Durant les I Jornades Científiques sobre les Fake News, Marques Negres i Reputació
- Aposta per l'"alfabetització mediàtica" com a element que "ha de formar part de l'estratègia per a reduir la bretxa digital"
- Durant les I Jornades Científiques sobre les Fake News, Marques Negres i Reputació
- Aposta per l'"alfabetització mediàtica" com a element que "ha de formar part de l'estratègia per a reduir la bretxa digital"



La directora general per a la Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz, s'ha referit a l'important paper que exerceixen tant les institucions educatives com els mitjans de comunicació o els actors polítics i socials per a reduir la bretxa digital a través de la formació mediàtica.

"Tots tenim l'obligació de treballar conjuntament per a aconseguir que les noves tecnologies siguen un potenciador d'oportunitats i no de desigualtats", ha subratllat la directora general.

María Muñoz ha fet aquestes declaracions durant les I Jornades Científiques sobre Fake News, Marques Negres i Reputació, organitzades per la Càtedra Marca Corporativa de la Universitat d'Alacant.

En la seua intervenció, Muñoz ha recordat que des de la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital "apostem per fomentar el bon ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació entre els nadius digitals i el seu entorn, i contribuir a generar una ciutadania informada, crítica i responsable, tan necessària per al desenvolupament de la nostra societat".

Així mateix, s'ha referit a la tercera bretxa digital, "la que s'obri entre les persones que saben accedir a informació de qualitat i les que no tenen la capacitat de destriar continguts i que són més vulnerables i tenen més risc de ser víctimes de la desinformació".

Sobre aquest tema, ha informat que la consultora líder mundial en tecnologies de la informació, Gartner, afirma que per a 2022 el 50 % de les notícies seran falses. També hi ha afegit que, segons una enquesta d'Ipsos Global Advisor, el 57 % dels espanyols s'han cregut alguna vegada una notícia falsa. I tan sols el 22,5 % d'adolescents espanyols de 14 a 16 anys afirma haver rebut formació sobre el desenvolupament de pensament crític per a valorar la informació en Internet, segons un estudi de 2018 que ha realitzat la Fundació d'Ajuda contra la Drogoaddicció (FAD), Google i BBVA.

Per tot això, Muñoz ha considerat que és fonamental l'"alfabetització mediàtica", com a element que "ha de formar part de l'estratègia per a reduir la bretxa digital".

"Cal dotar les persones, siga quin siga el seu nivell de maneig de les TIC, de mecanismes de defensa i d'identificació d'agents nocius en la xarxa, ja que no tota la informació que circula en el web és vàlida ni qualsevol contingut és coneixement", ha indicat la directora.

En aquest sentit, ha advocat per "potenciar les habilitats de la societat valenciana tant en el maneig d'eines digitals com en el foment de l'esperit crític, de capacitat d'anàlisi i de capacitat de reflexió".

Finalment, la directora, que ha felicitat la Càtedra de la Marca Corporativa per la seua labor, ha destacat la rellevància que té poder conéixer de primera mà, junt amb un nombre elevat de persones expertes de diferents camps, "l'impacte de les veritats a mig fer de la desinformació i les boles en la nostra societat".