Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
COVID-19

L'Invassat fa recomanacions per a millorar la salut de les persones que estan teletreballant

03/06/2020
- L'Institut recull en el seu informe exercicis per a mitigar possibles riscos per treballar des de casa sobre la salut i el benestar de les persones
- L'Institut recull en el seu informe exercicis per a mitigar possibles riscos per treballar des de casa sobre la salut i el benestar de les persones


L'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (Invassat) ha elaborat un informe amb les principals recomanacions i amb indicacions sobre els riscos laborals en l'ús de l'ordinador fora del lloc habitual de treball, amb l'objectiu que el "treball s'adapte al treballador o treballadora, i no al contrari", segons l'informe, elaborat per a donar resposta a la situació de teletreball a què la crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha portat a moltes persones treballadores de la Comunitat Valenciana.

En aquest sentit, segons dades de l'Eurostat a Espanya, a penes un 4,3 % dels treballadors i treballadores es connectava a distància per a exercir el seu treball. El Reial decret llei 8/2020, que estableix expressament en l'art. 5 el caràcter preferent del treball a distància, ha canviat el panorama del teletreball de manera radical, encara que no es tenen dades oficials.

L'informe que ha fet l'Invassat assenyala que els principals riscos als quals està exposat el personal empleat públic durant l'ús de l'ordinador convencional són: fatiga visual, trastorns musculoesquelètics i fatiga mental.

D'altra banda, els factors de risc addicionals que origina la utilització d'ordinadors
portàtils respecte de la utilització d'ordinadors convencionals són els següents:

- La improvisació del lloc de treball que pot dificultar l'adopció de postures de treball còmodes o correctes.

- El disseny integrat de la pantalla i el teclat de l'ordinador portàtil no permet ajustar de manera convenient i ergonòmica
la distància de la persona usuària entre el teclat i la pantalla.

- Haver de carregar i transportar l'equip de treball durant el desplaçament entre diferents centres de treball incideix en una sobrecàrrega muscular localitzada.


Segons l'Invassat, els riscos es poden evitar mitjançant un bon disseny de l'espai de treball, una correcta organització d'aquest, una vigilància de la salut i una formació i informació adequades del personal empleat públic.

Així, respecte al disseny de l'espai del treball, l'informe assenyala que les dimensions de la taula han de ser suficients per a poder col·locar la pantalla, el teclat, el ratolí, els documents i la resta d'elements i materials de suport. La distància entre la pantalla i els ulls no ha de ser inferior a 40 centímetres ni superior a 90 centímetres.

Quant a la cadira, ha de ser regulable en altura i inclinació. El cantell del seient ha de ser arredonit i el respatler amb una lleugera prominència que permeta el suport lumbar. El teixit ha de ser de teles transpirables.

La cadira ha de disposar de cinc suports amb rodes. En el cas que no es puga regular l'altura de la taula i no descansen
els peus fermament en terra, o que es note pressió del cantell davanter del seient en les cames, s'haurà de fer ús d'un
reposapeus.

Entorn de treball

Un dels elements principals a l'hora de treballar és la il·luminació i el soroll. L'Invassat recomana 500 lx per a treballs d'oficines.

Es recomana mantindre un nivell sonor continu equivalent de 55 dB en tasques complexes o amb un alt nivell de concentració. Quant a la temperatura, l'informe assenyala que la temperatura idònia a l'estiu (època d'aire condicionat) està entre 23 °C i 26 °C. A l'hivern (època de calefacció) entre 20 °C i 24 °C. Es recomana optar per la ventilació
natural i obrir les finestres de les habitacions de manera freqüent.

L'Invassat també diu recomanacions respecte a la gestió del temps. En aquest sentit, recomana fer exercicis de manera periòdica o no treballar davant d'un ordinador portàtil més de dues hores seguides.

L'informe i totes les recomanacions s'han enviat a tot el personal funcionari i es pot consultar en la pàgina web de l'Invassat: consulteu ací.