Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital

Innovació llança una campanya d'alfabetització digital contra les notícies falses per a joves de 14 i 18 anys

05/12/2020
- Carolina Pascual destaca que les administracions han d'apostar per "millorar l'alfabetització digital i reduir una possible bretxa"
- S'emmarca en les accions de la Direcció General de Lluita contra la Bretxa digital per al bon ús de les TIC
- Carolina Pascual destaca que les administracions han d'apostar per "millorar l'alfabetització digital i reduir una possible bretxa"
- S'emmarca en les accions de la Direcció General de Lluita contra la Bretxa digital per al bon ús de les TIC



La Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital ha llançat una campanya contra l'extensió de notícies falses o esbiaixades entre el públic adolescent, amb la finalitat de promoure un bon ús de les tecnologies i d'afavorir l'alfabetització digital i mediàtica.

La consellera Carolina Pascual ha indicat que "la revolució tecnològica, el desenvolupament constant de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) i, sobretot, l'expansió creixent d'Internet en tots els àmbits, ens ha canviat completament la manera de comunicar-nos, d'informar-nos, de formar-nos, d'accedir a l'oci i a la cultura i, fins i tot, la manera de relacionar-nos".

Pel que fa a la joventut, ha indicat que "podem trobar qui té un gran maneig dels dispositius, però que també necessita desenvolupar habilitats d'alfabetització digital i mediàtica perquè no s'òbriga una bretxa de mal ús de les TIC".

En aquest sentit, Pascual ha indicat que, segons un estudi fet a Espanya, "el 86 per cent de les persones té dificultats per a distingir una informació falsa d'una vertadera", per la qual cosa és necessari que des de les administracions "apostem per a aconseguir una alfabetització digital i mediàtica millor".

Igualment, la directora general de Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz, ha assenyalat que "la solució és treballar perquè les persones adquirisquen un sentit més crític amb el contingut en línia, de manera que siguen menys propenses a creure i difondre falsedats, fet que genera desinformació."

Per això, ha destacat que "l'alfabetització mediàtica, entesa com la capacitat d'accedir, analitzar, crear i actuar utilitzant totes les maneres de comunicació, ha de comptar amb la joventut com a agent clau en la lluita contra les notícies falses. Hem d'aprofitar la seua familiaritat i la seua capacitat d'adaptació a l'entorn digital per a fomentar el seu paper com a agents clau en la lluita contra les notícies falses en l'entorn més pròxim".

Sigues bon/a tripulant. Busca. Pensa. Contrasta

La campanya 'Sigues bon tripulant. Busca. Pensa. Contrasta' està basada en un conegut videojoc, molt popular entre el públic jove, que consisteix a cercar 'impostors' dins d'un entorn de naus espacials. En aquest cas, els anomenats impostors són les persones que comparteixen o propaguen notícies falses i la campanya mostra com són 'expulsats' de la nau en detectar-se'n la falsedat.

L'objectiu que persegueix la Conselleria d'Innovació és "formar persones responsables digitalment de manera que, abans de creure o difondre una informació determinada, siguen conscients que és important contrastar-la i esbrinar quin n'és l'origen".

La campanya es difondrà en les xarxes socials en què els joves comparteixen informació i juguen a videojocs, amb la finalitat d'arribar a aquest públic i proposar-los conductes positives de responsabilitat en relació amb la informació que reben i que transmeten.

El contingut de la campanya s'allotjarà, a més, en la pàgina web sebuentripulante.gva.es, en què, a més del contingut audiovisual, també hi ha una guia ràpida de bones i bons tripulants i uns 'stickers' descarregables dels protagonistes dels vídeos.