Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital

El Consell crea l'Observatori de Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana

18/03/2021
- L'objectiu és conéixer la situació de la bretxa digital en matèria d'accés, adquisició de competències digitals i de bon ús de les TIC
- És un fòrum d'impuls a polítiques contra la bretxa digital, en el qual col·laboren administracions, agents econòmics i socials i societat civil
- L'objectiu és conéixer la situació de la bretxa digital en matèria d'accés, adquisició de competències digitals i de bon ús de les TIC
- És un fòrum d'impuls a polítiques contra la bretxa digital, en el qual col·laboren administracions, agents econòmics i socials i societat civil



El Ple del Consell ha aprovat el decret mitjançant el qual es crea l'Observatori de Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana, un instrument que possibilita la participació, l'elaboració del coneixement i la transferència d'informació en matèria de bretxa digital a la Comunitat Valenciana.

Es tracta d'un òrgan de caràcter col·legiat i consultiu dependent de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, que servirà de plataforma per a planificar, estudiar i analitzar l'entorn i la realitat socioeconòmica valenciana en matèria de bretxa digital.

Accés a les noves tecnologies

Les polítiques impulsades per la Generalitat tenen entre els seus objectius el de garantir el dret d'accés de la societat valenciana a les noves tecnologies a través de la formació, les infraestructures i la seua utilització.

Per a fer-ho, és important disposar d'un punt de trobada en què tots els sectors, tant el públic com el privat, vinculats a la situació de la bretxa digital puguen exposar les respectives propostes, peticions i suggeriments.

Es crea, així, l'Observatori de Bretxa Digital que servirà a la Generalitat per a obtindre informació sobre la situació de la bretxa digital en matèria d'accés, adquisició de competències digitals i de bon ús de les TIC a la Comunitat Valenciana i, per territoris, en termes tant quantitatius com qualitatius.
També atendrà els indicadors que es determinen en les polítiques públiques d'avanç de la societat digital i de lluita contra la bretxa digital.

Fòrum de participació

L'Observatori que es constitueix és, a més, un fòrum de participació i d'impuls per a la planificació estratègica de les polítiques públiques en matèria de lluita contra la bretxa digital, en el qual col·laboren les administracions públiques, els agents econòmics i socials i la societat civil organitzada.

És, per tant, un instrument que respon a la necessitat de disposar d'informació actualitzada sobre la realitat de la bretxa digital i, al seu torn, crea un espai de trobada, participació, transparència i diagnòstic que, a través d'accions i polítiques públiques, garanteix el dret d'accés i ús de les TIC de la ciutadania.

A més, és la via per a portar els interessos de la majoria de la societat als espais de presa de decisions, amb l'objectiu de proposar les mesures necessàries.

Es reforça, així, la participació de la societat civil i la intercomunicació amb l'Administració autonòmica, a través de l'intercanvi de coneixement i informació.

Funcions

Les funcions que exercirà l'Observatori són facilitar la participació, l'elaboració del coneixement i la transferència d'informació en matèria de bretxa digital a la resta de poders públics i a la ciutadania; assessorar en la planificació de l'acció normativa, i en l'elaboració de documents estratègics en l'àmbit de la societat digital i lluita contra la bretxa digital.

També s'encarregarà d'analitzar i diagnosticar la situació de bretxa digital a la Comunitat Valenciana i intervindre, a partir de les dades que es recullen, amb propostes de solucions concretes i susceptibles d'aplicació per a previndre i reduir la bretxa digital.

Composició

L'Observatori de Bretxa Digital funcionarà en ple i estarà compost per la presidència, que correspondrà a la persona titular de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital; la vicepresidència primera, que l'ostentarà la persona titular de la secretaria autonòmica en matèria d'innovació i transformació digital, i la vicepresidència segona, que recaurà en la persona titular de la direcció general competent en matèria de bretxa digital.

També formaran part del ple: la secretaria, que l'exercirà una persona designada entre el personal funcionari adscrit a la Direcció General de Bretxa Digital i que actuarà amb veu i sense vot, i les vocalies, que estaran integrades per persones titulars de diverses direccions generals amb competències en la matèria.

El ple es reunirà, almenys, una vegada a l'any amb caràcter ordinari i, de manera excepcional, les vegades que siga convocat per la presidència, per iniciativa pròpia o a proposta de la majoria dels membres que el componen.

Així mateix, acordarà la creació de comissions o grups de treball que considere oportú, a les quals podran incorporar-se representants de grups d'interés o persones expertes i professionals, a fi d'elaborar els informes tècnics pertinents.

S'habilitarà un portal web específic que permeta l'accés als serveis que oferisca l'Observatori de Bretxa Digital, així com la realització de consultes ciutadanes.