Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital

La bretxa digital generacional s'intensifica a partir dels 54 anys en especial en l'ús d'internet

30/03/2021
La bretxa digital generacional s'intensifica a partir dels 54 anys en especial en l'ús d'internet
- La Càtedra de Bretxa Digital Generacional presenta l'informe 'Les persones majors en l'era de la digitalització a la Comunitat Valenciana'
- Es tracta d'una investigació sobre l'accés i l'ús de les tecnologies a la Comunitat Valenciana que pren com a variable principal l'edat
- La Càtedra de Bretxa Digital Generacional presenta l'informe 'Les persones majors en l'era de la digitalització a la Comunitat Valenciana'
- Es tracta d'una investigació sobre l'accés i l'ús de les tecnologies a la Comunitat Valenciana que pren com a variable principal l'edat



El primer informe que s'ha fet en el marc de la Càtedra de Bretxa Digital Generacional, sota el títol 'Les persones majors en l'era de la digitalització a la Comunitat Valenciana', ha detectat diferències entre persones usuàries i l'ús que es fa d'internet, que s'intensifiquen especialment a partir dels 54 anys a la Comunitat Valenciana.

Aquest estudi s'ha presentat en el seminari web 'Tecnologia, persones majors i societat digital. Diferents enfocaments, nous desafiaments', que han organitzat la Càtedra de Bretxa Digital Generacional de la Universitat d'Alacant i la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital.

L'esdeveniment en línia ha reunit especialistes de diverses disciplines per a aprofundir en la relació entre les tecnologies i la població major, així com per a proporcionar informació i punts de vista diferents sobre les competències digitals d'aquestes persones. A més, ha comptat amb la participació de la directora general per a la Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz.

En la seua intervenció, Muñoz ha destacat la necessitat de continuar treballant per a trencar mites i barreres: "Les persones majors poden ser agents actius en l'ús de les TIC si aconseguim garantir l'accessibilitat a través del disseny universal, si apostem per la formació en competències digitals d'aquest col·lectiu i si augmentem la seua confiança en les eines digitals".

Càtedra de Bretxa Digital Generacional

La Càtedra de Bretxa Digital Generacional sorgeix de l'acord de col·laboració entre la Universitat d'Alacant i la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital i té entre les seues competències proposar i desenvolupar activitats que contribuïsquen a aprofundir en les causes i els efectes de les bretxes des de l'enfocament generacional, amb el propòsit de trobar solucions que ajuden a reduir les distàncies provocades per les diferències en l'accés a aquests mitjans, l'adquisició de competències digitals o el bon ús de les tecnologies entre les diverses generacions de la Comunitat Valenciana.

El moment de la creació de la Càtedra és paral·lel a la situació generada per la pandèmia produïda per la COVID-19, per la qual cosa en aquest primer any s'ha treballat en l'estudi i l'anàlisi de l'ús de les TIC i en la vulnerabilitat d'alguns sectors de població per a accedir-hi.

Per això s'ha elaborat aquest informe, que planteja una investigació sobre l'accés i l'ús de les tecnologies a la Comunitat Valenciana i pren com a variable principal l'edat, amb especial atenció als majors de 54 anys. A més, també estableix comparatives amb grups de població anteriors i aprofundeix en altres variables que pogueren ser significatives en la detecció de les bretxes intragrup, com ara el gènere i el nivell d'estudis.

La metodologia que s'ha utilitzat per a elaborar el document és mixta. D'una banda s'ha elaborat una anàlisi quantitativa, centrada en l''Enquesta d'equipament i ús de tecnologies de la informació i comunicació en les llars' de l'INE. D'altra banda, s'ha fet un estudi qualitatiu basat en entrevistes a informants clau que, per les funcions que desenvolupen en les seues tasques, o lloc de treball, podien complementar la informació quantitativa.

La directora de la Càtedra, Natalia Papí, ha agraït la implicació de la Universitat d'Alacant, la Direcció General per a la Lluita contra la Bretxa Digital, l'equip d'investigació i les col·laboradores i col·laboradors per a portar a bon port aquest primer estudi.

"Encara que es tracta d'una primera presa de contacte per a aprofundir en l'observació de les bretxes digitals en funció de l'edat a la Comunitat Valenciana, hem detectat aspectes clau i temes rellevants en què hem de continuar aprofundint", ha assenyalat.

Resultats

La primera part de l'informe aprofundeix en l'estudi de les variables d'accés, ús i intensitat d'ús de les TIC. Els primers resultats de l'anàlisi quantitativa mostren una presència elevada d'internet en les llars valencianes en tots els àmbits i encara que s'aprecia un lleu descens entre els majors de 54 anys, no és significatiu.

En aprofundir en la població usuària i en la intensitat d'ús de les TIC es detecten diferències entre la població major de 54 anys i la població major de 16 anys. Així, la gràfica de la població usuària comença a desprendre's dels nivells més alts en el grup de 55 a 64 anys i a la Comunitat Valenciana es passa de nivells del 80 per cent al 66 per cent. Encara més, la població que afirma utilitzar de manera intensa la xarxa comença a descendir en el grup de 35-44 anys.

Aquestes dades són una primera evidència de la bretxa digital en funció de l'edat, que assoleix una diferència de 14 punts percentuals i mostra el pes inferior que tenen les tecnologies entre les persones majors de 54 anys a la Comunitat Valenciana.

No obstant això, per a l'accés a internet en l'habitatge i l'ús del mòbil no es detecten aquestes distàncies. En aquest cas, la bretxa se situa en les edats més avançades, a partir dels 74 anys, i en l'ús del mòbil. Destaquen diferències segons l'edat tant en les tecnologies emprades (amb una preferència per part de les persones majors per tecnologies més intuïtives, per exemple mòbils enfront d'ordinadors) com en els usos que se'n fan (per exemple, amb més ús dels mòbils simplement per a trucar per telèfon).

La segona part de l'estudi aprofundeix en les destreses de la població usuària relacionades amb la informació, la comunicació, la resolució de problemes i les competències informàtiques.

En termes generals, es constata una reducció de les destreses a mesura que s'avança en edat, en tots els àmbits geogràfics considerats.

En aquest sentit, cal destacar el pes que té el nivell d'estudis i, possiblement, la trajectòria laboral en la relació entre les noves tecnologies i les edats més madures, tant a la Comunitat Valenciana com a Espanya. Així mateix, altres factors que també influeixen són els socioeconòmics, els educatius, els motivacionals, així com el gènere o el lloc de residència (amb més risc potencial de bretxa digital en l'entorn rural).

En general, i encara que les habilitats són més reduïdes entre els grups de més edat, cal esmentar que accions com 'cercar informació' o 'fer videotrucades', així com l'ús dels serveis de la 'banca en línia', tenen més presència que altres en aquests grups.

D'altra banda, els diversos nivells competencials observats segons el gènere revelen una bretxa important per edat, ja que hi ha una proporció de dones valencianes amb poques destreses entre la població de 55 i 90 anys.

Galeria d'imatges