Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
El Consell aprova un decret llei que posposa alguns articles del PATSECOVA
06/08/2021
- El Pla d'acció territorial sectorial del comerç de la Comunitat Valenciana entrarà en vigor el dia 1 de setembre de 2021
- Es revisarà la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial o la intervenció dels ajuntaments
- Es revisarà la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial o la intervenció dels ajuntaments
- El Pla d'acció territorial sectorial del comerç de la Comunitat Valenciana entrarà en vigor el dia 1 de setembre de 2021
- Es revisarà la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial o la intervenció dels ajuntaments
El Ple del Consell ha aprovat el decret llei pel qual s'ajorna l'entrada en vigor de determinats articles de la normativa del Pla d'acció territorial sectorial del comerç de la Comunitat Valenciana (PATSECOVA).
El PATSECOVA va ser promogut per la Generalitat, en el desenvolupament de les seues competències exclusives en matèria de comerç interior i ordenació del territori, com un instrument d'ordenació, redactat i tramitat tal com disposa la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.
El PATSECOVA, que defineix criteris, directrius i orientacions territorials perquè l'ordenació comercial es desenvolupe de manera coherent amb la planificació territorial i urbanística, va ser aprovat pel Decret 215/2020, de 29 de desembre, del Consell i entrarà en vigor el dia 1 de setembre de 2021.
No obstant això, s'ha considerat oportú, abans de l'entrada en vigor del pla, revisar l'enfocament i abast de diversos articles de la normativa del pla, per a evitar que desvirtuen els objectius del PATSECOVA i generen situacions de desigualtat a curt termini.
En conseqüència, l'objecte del decret llei que ha aprovat el Govern Valencià és ajornar l'entrada en vigor de tots o part dels següents articles: 38.3, que regula la dotació d'aparcaments d'edificis existents; 39.1, pel que fa als ports de càrrega i descàrrega de mercaderies; 45, que conté la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial, i 46, en els seus apartats 4 i 5, que es refereix a les possibilitats d'intervenció dels ajuntaments amb relació a la implantació d'establiments comercials amb impacte ambiental.
La pèrdua de funcionalitat dels centres urbans i la deslocalització d'operadors clau cap a les perifèries pot generar, en determinades zones, una creixent incapacitat per a atraure noves inversions i persones. Es tracta d'un risc que respon a una àmplia varietat de factors econòmics i socials, que s'està accelerant a causa de l'imparable procés de digitalització de les compres, a costa de la botiga física, i més recentment a l'impacte de la crisi social i econòmica causada per la pandèmia que ha incidit sensiblement en aquests factors.
En aquest context sobrevingut cal tornar a reflexionar sobre determinats aspectes del pla, vinculats, entre altres extrems, a les localitzacions comercials perifèriques i a la seua classificació, i ponderar adequadament els seus previsibles impactes, així com valorar la possibilitat d'ampliar les facultats dels ajuntaments en la implantació d'establiments comercials en determinades localitzacions i circumstàncies, ja que poden ponderar amb precisió els efectes sobre el seu territori.
Altres aspectes que precisen revisar-se afecten la regulació de les reserves de places d'aparcament i la dotació de molls de descàrrega, ja que poden tindre incidència tant sobre el consum energètic com sobre les emissions associades als desplaçaments motoritzats i, fins i tot, sobre la utilització de sòl i el consum de materials, i tot això a la llum de les circumstàncies descrites anteriorment.
- Es revisarà la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial o la intervenció dels ajuntaments
El Ple del Consell ha aprovat el decret llei pel qual s'ajorna l'entrada en vigor de determinats articles de la normativa del Pla d'acció territorial sectorial del comerç de la Comunitat Valenciana (PATSECOVA).
El PATSECOVA va ser promogut per la Generalitat, en el desenvolupament de les seues competències exclusives en matèria de comerç interior i ordenació del territori, com un instrument d'ordenació, redactat i tramitat tal com disposa la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.
El PATSECOVA, que defineix criteris, directrius i orientacions territorials perquè l'ordenació comercial es desenvolupe de manera coherent amb la planificació territorial i urbanística, va ser aprovat pel Decret 215/2020, de 29 de desembre, del Consell i entrarà en vigor el dia 1 de setembre de 2021.
No obstant això, s'ha considerat oportú, abans de l'entrada en vigor del pla, revisar l'enfocament i abast de diversos articles de la normativa del pla, per a evitar que desvirtuen els objectius del PATSECOVA i generen situacions de desigualtat a curt termini.
En conseqüència, l'objecte del decret llei que ha aprovat el Govern Valencià és ajornar l'entrada en vigor de tots o part dels següents articles: 38.3, que regula la dotació d'aparcaments d'edificis existents; 39.1, pel que fa als ports de càrrega i descàrrega de mercaderies; 45, que conté la classificació d'establiments comercials en funció de la seua afecció territorial, i 46, en els seus apartats 4 i 5, que es refereix a les possibilitats d'intervenció dels ajuntaments amb relació a la implantació d'establiments comercials amb impacte ambiental.
La pèrdua de funcionalitat dels centres urbans i la deslocalització d'operadors clau cap a les perifèries pot generar, en determinades zones, una creixent incapacitat per a atraure noves inversions i persones. Es tracta d'un risc que respon a una àmplia varietat de factors econòmics i socials, que s'està accelerant a causa de l'imparable procés de digitalització de les compres, a costa de la botiga física, i més recentment a l'impacte de la crisi social i econòmica causada per la pandèmia que ha incidit sensiblement en aquests factors.
En aquest context sobrevingut cal tornar a reflexionar sobre determinats aspectes del pla, vinculats, entre altres extrems, a les localitzacions comercials perifèriques i a la seua classificació, i ponderar adequadament els seus previsibles impactes, així com valorar la possibilitat d'ampliar les facultats dels ajuntaments en la implantació d'establiments comercials en determinades localitzacions i circumstàncies, ja que poden ponderar amb precisió els efectes sobre el seu territori.
Altres aspectes que precisen revisar-se afecten la regulació de les reserves de places d'aparcament i la dotació de molls de descàrrega, ja que poden tindre incidència tant sobre el consum energètic com sobre les emissions associades als desplaçaments motoritzats i, fins i tot, sobre la utilització de sòl i el consum de materials, i tot això a la llum de les circumstàncies descrites anteriorment.