Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
Bretxa digital

El Consell llança una nova campanya per a conscienciar la joventut sobre la importància de protegir la identitat digital en línia

07/12/2022
  • Clàusula 42 és la campanya que la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital ha llançat amb l'objectiu que els joves coneguen el perill que pot implicar l'ús incorrecte de la tecnologia

​​​​​​​​​​​​​​

La Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, a través de la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital, ha llançat una campanya dirigida a la generació Z, l’objectiu de la qual ha sigut conscienciar sobre el perill que pot implicar l’ús incorrecte de la tecnologia i establir unes bases de com podem protegir la nostra identitat digital en línia.

Aquesta acció ha comptat amb l’ajuda de Rocío Vidal, periodista científica i youtuber també coneguda com La gata de Schrödinger, que ha sigut l’encarregada de posar cara a la campanya i informar tots els usuaris de l’error que havien comés perquè no havien llegit les condicions i les bases legals del concurs.

Cada any es cometen a Espanya més de 250.000 ciberdelictes i, per a demostrar-ho, fa un parell de setmanes ExperienZ, una empresa fictícia d’experiències per a joves, va llançar a través de les xarxes socials un sorteig en el qual prometia un any d’experiències gratis per tota la Comunitat Valenciana.

El sorteig seguia la lògica d’altres concursos habituals en xarxes socials. Per a participar-hi se sol·licitava el compte d’Instagram, a més del de tres amics, i després de clicar acceptar apareixia el missatge següent: “Moltes gràcies per participar-hi, procedirem a eliminar aquests quatre comptes d’Instagram a canvi de la participació en el sorteig”.

Una vegada arribat a aquest punt, el participant disposava de dues opcions “Acceptar” o “Rebutjar”, ambdues el portarien a descobrir que acabava de participar en una campanya de conscienciació desenvolupada per la Generalitat Valenciana.

La participació en el sorteig implicava l’acceptació d’unes bases legals que amagaven una clàusula molt delicada, i que només detenint-te a llegir les condicions es podia conéixer. L’epígraf en concret era la clàusula 42. Aquesta clàusula establia que mitjançant l’aprovació d’aquests termes i condicions d’ús, el/la participant aprovava i permetia l’esborrat digital del seu compte d’Instagram, així com els comptes dels tres usuaris que havia decidit etiquetar. Totes les dades i el material audiovisual recollit dels quatre comptes d’Instagram passarien a la disposició de tercers, que podrien fer-ne usos diferents com ara la suplantació d’identitat, l’estafa, l’extorsió o altres delictes similars.

L’acció, que convida a “llegir abans d’acceptar” i “pensar abans de publicar” es completa amb un manual de bones pràctiques que els joves es poden descarregar i que pretén servir de guia per a relacionar-se en la xarxa.

Amb aquesta campanya, la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital ha volgut posar de manifest la complexitat de la realitat dins de les xarxes socials, que aprofiten les llacunes legals que hi ha per a establir una relació de superioritat i desprotecció dels usuaris enfront de delictes i fraus digitals, així com fomentar el bon ús de les tecnologies per a evitar situacions de vulnerabilitat en les xarxes.

La identitat digital és un concepte abstracte, complex i difícil de controlar, per això és tan important protegir-la aplicant el sentit comú i la responsabilitat col·lectiva.