Presidència

El Projecte Posidònia llança el seu ‘Missatge en una botella’ als centres escolars de la Marina Alta

27/01/2023
El Projecte Posidònia llança el seu ‘Missatge en una botella’ als centres escolars de la Marina Alta
  • Es tracta de la primera acció escolar de conscienciació organitzada per l’Oceanogràfic de la Ciutat de les Arts i les Ciències a través de la seua fundació en el marc del Projecte Posidònia
  • Estudiants del CEIP Pou de la Muntanya han rebut les botelles i el quadern de bitàcola que passaran per diversos centres escolars

Dins del Projecte Posidònia realitzat per l’Oceanogràfic de la Ciutat de les Arts i les Ciències, a través de la seua fundació, s’ha presentat aquest matí la primera acció educativa en col·laboració amb l’Ajuntament de Dénia i el Fons Solidari Mediterranean Fund de Banca March, al qual han assistit els i les alumnes del CEIP Pou de la Muntanya del municipi i representants institucionals de la localitat.

La directora gerent de la Fundació Oceanogràfic, Leocadia G. Bartual, i el responsable del Projecte Posidònia, Francisco Torner, l’han lliurat a l’alcalde, Vicent Grimalt, i els regidors Meliana Ivars, d’Educació; José Doménech, de Platges, i María Teresa P. Conejero, de Medi Ambient; aquests, al seu torn, l’han lliurat al professorat i l’alumnat del CEIP Pou de la Muntanya, ja que és el primer centre educatiu que començarà amb aquest projecte educatiu centrat en la riquesa marina i en la importància de conservar la posidònia oceànica, una planta greument amenaçada.

Missatge en una botella té com a objectiu sensibilitzar sobre el problema actual que afecta el fons marí, amb la participació de l’alumnat dels centres escolars de Dénia, a partir del viatge imaginari de dues grans botelles, acompanyades d’un quadern de bitàcola, que anirà passant de centre a centre per les localitats de Dénia, Teulada Moraira i Poble Nou de Benitatxell, i que ompliran els escolars amb els seus reptes, esperances i pràctiques mediambientals.

Francisco Torner, responsable del Projecte Posidònia, ha explicat com els alumnes poden ajudar a salvar la posidònia a través de Missatge en una botella. “És un repte per a tota la comunitat educativa, perquè siga partícip de la conservació d’una planta essencial per a la salut del planeta”, ha comentat Torner.

Per la seua banda, Leocadia G. Bartual, directora gerent de la Fundació Oceanogràfic, ha explicat la missió que té la Fundació de dur a terme accions com el Projecte Posidònia, en el qual es busca fer valdre la biodiversitat marina de la zona de la Marina Alta i el seu impacte en la societat.

Per a Grimalt, “és important dur a terme aquestes accions mediambientals amb els escolars perquè la nostra mar no perda la seua biodiversitat”, i ha agraït a la Fundació Oceanogràfic la seua tasca de protecció amb els oceans.

En finalitzar l’acte, s’ha soltat una tortuga recuperada en l’ARCA de la Mar, la qual simbolitza el viatge a la mar de les botelles.

“Les botelles inicien així l’aventura pels centres educatius, i conclouran el viatge el pròxim mes de juny amb la celebració del II Congrés Escolar sobre Biodiversitat que tindrà lloc a l’Auditori Mar Roig de l’Oceanogràfic, situat a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València, en el qual es reuniran tots els escolars de la Marina Alta que han participat de manera activa en el desenvolupament dels projectes relacionats amb la conservació del medi marí dins del Projecte Posidònia.

Una fase inclosa en el projecte de protecció de les praderies de posidònia

L’activitat educativa Missatge en una botella forma part de la fase interpretativa del Projecte Posidònia. Un projecte que va començar l’estiu passat amb la primera fase tecnicocientífica, que consisteix en l’estudi cartogràfic dels espais marins de la Marina Alta, tots considerats llocs d’interés comunitari (LIC) dins de la Xarxa Natura 2000 i les zones amb més activitat nàutica i recreativa de la Comunitat Valenciana.

La fase interpretativa va arrancar a l’agost amb la presentació de l’app mòbil gratuïta Projecte Posidònia, que inclou les dades del cartografiat per a informar els usuaris nàutics de la presència de praderies de posidònia i ajudar-los a fondejar de manera responsable. Va continuar amb la formació al professorat de la Marina Alta en matèria de biodiversitat marina, en la qual se’ls van oferir les eines didàctiques per a treballar amb l’alumnat dels centres escolars des d’una perspectiva creativa i transversal i crear així un fòrum de trobada d’experiències.

Galeria d'imatges