Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Tamarit: “La salut mental de l’alumnat és una de les nostres prioritats i amb el programa ‘Som imprescindibles’ la mirem de cara”
- La consellera ha visitat l’IES Francesc Ribalta de Castelló de la Plana, on s’han iniciat els tallers amb psicòlegs del programa ‘Som imprescindibles’
- Els tallers s’imparteixen a 13.000 alumnes de 2n i 4t de l’ESO de les comarques de Castelló
La consellera d'Educació: Cultura i Esports, Raquel Tamarit, ha visitat l’IES Francesc Ribalta de Castelló, on els alumnes de 2n i 4t de l’ESO inicien els tallers amb psicòlegs del programa ‘Som imprescindibles’. Aquesta iniciativa de la Conselleria té com a objectiu empoderar i millorar el benestar emocional de l’alumnat adolescent.
La titular d’Educació de la Generalitat ha estat acompanyada pel regidor d’Educació de Castelló de la Plana, Francesc Mezquita, la directora general d’Inclusió Educativa de la Conselleria, Raquel Andrés, i el director territorial de Castelló, Alfred Remolar.
‘Som imprescindibles’ s’activa a les aules amb tallers dissenyats per psicòlegs clínics i s’imparteix durant aquests mesos en els 716 instituts sostinguts amb fons públics de tot el territori valencià, 88 dels quals, de les comarques de Castelló.
Els tallers compten amb guies específiques per a abordar la salut mental de l’alumnat, així com les maneres d’evitar pensaments i conductes autolesives en l’adolescència.
En aquests tallers, en què participen 13.000 alumnes de les comarques de Castelló, s’aporten elements i recursos perquè l’alumnat aprenga a gestionar les emocions.
Raquel Tamarit ha destacat que “és un programa més que necessari després de les seqüeles emocionals que ha deixat la pandèmia en la gent més jove. Cal mirar cara a cara les problemàtiques relacionades amb la salut mental dels més joves i fer que aquesta problemàtica isca de l’armari social. Per això hem de fer costat a l’alumnat adolescent amb recursos i que siguen conscients que són imprescindibles per a la nostra societat”.
Per la seua banda, el regidor d’Educació, Francesc Mezquita, ha valorat que “aquest és un projecte clau per a visibilitzar una problemàtica important entre els nostres joves, que cal abordar de cara, amb fermesa, i les nostres aules són la millor eina per a donar solucions, igual que s’està fent ja amb l’assetjament escolar o l’educació sexual”.
Tallers dinàmics en tots els instituts
L’eix d’actuació de ‘Som imprescindibles’ es basa en tallers dinàmics impartits per psicòlegs en totes les classes de 2n i 4t de l’ESO del sistema educatiu valencià. Els tallers es complementen amb guies per a aprofundir en el treball socioemocional en les tutories i un tema musical d’empoderament dels joves perquè el facen seu en tots els centres educatius.
Els tallers i les guies d’acompanyament han sigut elaborats per tres psicòlegs clínics: Blanca Gallego, Xavier Sebastián i Antonio Felipe. Cada taller té una durada de 2 hores. Rebran, per tant, aquestes dinàmiques vora 110.000 alumnes adolescents implicats en les dinàmiques. Seran 12.968 alumnes de les comarques de Castelló; 56.738, de les de València, i 40.218, de les d’Alacant.
Hi ha 50 psicòlogues i psicòlegs que cobriran els 716 centres sostinguts amb fons públics que imparteixen 2n i 4t de l’ESO: 88 instituts sostinguts amb fons públics de les comarques de Castelló; 403, de les de València, i 225, de les comarques d’Alacant.
La dinàmica de treball amb l’alumnat durant els tallers permet que se senten protagonistes i que puguen expressar qüestions relacionades amb la salut mental en un context segur i distés, cosa que facilita la detecció d’intencions i necessitats d’acompanyaments individuals.
A continuació, es passa a la fase de treball de les guies, de les quals fan ús el professorat tutor, les persones orientadores, les persones coordinadores d’Igualtat i Convivència i el professorat interessat de cada centre. Els psicòlegs clínics que han elaborat les guies les han concebudes com a material didàctic per al professorat perquè puga aprofundir en la continuïtat dels temes tractats als tallers.
El programa ‘Som imprescindibles’ es durà a terme durant dos cursos. D’aquesta manera, l’alumnat que aquest curs està en 1r i 3r de l’ESO el pròxim curs tindrà també l’acompanyament del programa quan passen respectivament a 2n i a 4t. A més, es pot prorrogar automàticament dos cursos més.
Tots els recursos del programa es poden descarregar en Som imprescindibles
Més personal orientador i més especialistes per a acompanyament personalitzat a l’alumnat
Entre aquests recursos, la consellera ha destacat que “estem reforçant tot el personal d’Orientació i per això en breu incorporarem als centres educatius 26 orientadors i orientadores més, amb la qual cosa ja comptarem amb més de 1.700 persones especialitzades en l’acompanyament socioemocional a l’alumnat treballant a les nostres escoles i instituts, un 61 % més que en el curs passat”.
En total, la plantilla d’Orientació del sistema educatiu valencià, amb les 26 noves incorporacions de reforç que es materialitzaran en breu, estarà integrada per 1.715 persones: 673, a les comarques d’Alacant; 250, a les de Castelló, i 792, a les de València.
A més, les 6 unitats especialitzades d’orientació (UEO), que ja comptem amb un centenar d’especialistes per a assessorar els equips directius i els departaments d’orientació educativa dels centres, incorporaran en les pròximes setmanes 22 educadores i educadors socials per promoure la convivència i previndre l’absentisme escolar i 6 terapeutes ocupacionals que reforçaran els equips interdisciplinaris que treballen en la inclusió de l’alumnat amb diversitat funcional.
Igualment, la Conselleria reforçarà els centres educatius amb 78 nous educadors i educadores d’Educació Especial, amb la qual cosa ja seran 1.415 les persones que treballen a les nostres aules per a facilitar la inclusió de l’alumnat amb necessitat de suport educatiu: 477, a les comarques d’Alacant; 180, a les de Castelló, i 758, a les de València.
“Continuem la nostra feina i responsabilitat per a assegurar una atenció personalitzada a l’alumnat i aquest fet, junt amb la posada en marxa de programes com ‘Som imprescindibles’, contribueix a multiplicar la capacitat del sistema educatiu per a detectar i previndre possibles situacions de risc i acompanyar els professionals de l’educació en el procés de detecció de conductes nocives”, hi ha afegit Tamarit.
L’‘Alumnat ajudant’ de l’IES Francesc Ribalta
Durant la visita a l’IES Ribalta la consellera Raquel Tamarit també ha volgut conéixer de primera mà el programa ‘Alumnat ajudant’, que impulsa aquest institut amb l’objectiu de millorar la convivència del centre.
L’alumnat mediador que participa en aquest programa rep formació en habilitats socials i comunicatives i en la resolució pacífica de conflictes. Mitjançant l’afectivitat, l’empatia i l’escolta activa, el mig centenar d’ajudants i ajudantes de l’IES Ribalta col·laboren amb el professorat en la prevenció de conflictes i en la resolució d’aquests, si cal una mediació, així com en la detecció de conductes de risc entre l’alumnat.