Sanitat Universal i Salut Pública

El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències gestiona vora 730.000 avisos en 2022

12/02/2023
El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències gestiona vora 730.000 avisos en 2022
  • L'any passat es van gestionar 727.533 avisos, dels quals 362.598 incidents corresponen a la província de València; 270.841, a la d'Alacant, i 94.094, a la de Castelló
  • En el CICU treballa personal mèdic coordinador, personal d'infermeria, així com persones locutores i documentalistes les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any

El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU), dependent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, va gestionar un total de 727.533 avisos durant l'any 2022. Aquest global suposa que diàriament es van atendre un total de 1.993 serveis.

Respecte a la tipologia dels incidents, 265.185 van ser emergències mèdiques; 126.096, telefonades que requerien resposta de caràcter urgent; 92.458 eren consultes mèdiques; 15.272, serveis relacionats amb transports secundaris, i 154.956, amb transports urgents no assistits. Aquests dos últims tipus de serveis són, en el primer cas, els trasllats de pacients entre centres hospitalaris que requereixen personal sanitari i, en el segon cas, els trasllats a centres sanitaris o domicilis que no requereixen assistència sanitària durant el transport. La resta de les atencions es refereix a alertes, telefonades associades i altres serveis.

Per províncies, a la de València corresponen un total de 362.598 incidents, 993 diaris. Del total, 130.880 van ser emergències; 68.839, urgències, i 52.400, consultes mèdiques; 7.029, transports secundaris, i 78.078, transports no assistits.

Quant a la província d'Alacant, es van gestionar 270.841 avisos, la qual cosa va suposar-ne 742 al dia. Del global, 106.076 eren emergències; 46.705, urgències; 31.250, consultes mèdiques; 5.314, transports secundaris, i 49.546, transports no assistits.

A la província de Castelló, es van atendre 94.094 serveis, és a dir, una mitjana diària de 258. Del total, 28.229 van ser emergències; 10.552, urgències; 8.808, consultes mèdiques; 2.929, transports secundaris, i 27.332, transports no assistits.

Recursos assistencials

Quan el CICU rep un avís mitjançant el qual se sol·licita assistència sanitària, s'assigna el recurs assistencial més adequat a la demanda en funció de la prioritat del problema o la patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment en què es produeix la urgència.

Així, durant 2022, els incidents sanitaris gestionats han generat la mobilització de les unitats del Servei d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) en 66.395 avisos i les de suport vital avançat (SVA) d'Infermeria, 4.999 incidents. Per part seua, l'activitat de les unitats de suport vital bàsic (SVB) va ascendir l'any passat a 282.553 serveis. En el cas de les ambulàncies convencionals, transport urgent no assistit (TNA), aquestes van realitzar un total de 26.055 trasllats de pacients.

Cal recordar que, davant de qualsevol situació d'urgència mèdica, cal cridar immediatament al telèfon d'emergències 112. És fonamental mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa al breu qüestionari realitzat pel personal teleoperador per a aconseguir una gestió òptima de l'avís.

També és important proporcionar l'adreça precisa del lloc on succeeix la urgència, indicar el sexe i l'edat aproximada de cada pacient, així com qualsevol altra informació que es conega (malalties o antecedents) amb la finalitat de facilitar l'atenció mèdica.

Recursos humans

En el CICU treballa personal mèdic coordinador, personal d'infermeria, persones locutores i documentalistes les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any, per a respondre a qualsevol situació d'urgència o emergència sanitària que sorgisca a la Comunitat Valenciana.

El personal mèdic coordina i gestiona de manera eficient la resposta sanitària. A més, és el responsable de la presa de decisions i de controlar l'activitat global i el funcionament dels recursos assistencials d'emergències, així com respondre les consultes mèdiques telefòniques quan l'avís ho requerisca.

Així mateix, els professionals d'infermeria s'encarreguen de gestionar el transport secundari i respondre a consultes sanitàries telefòniques, així com revisar i coordinar determinats tipus d'urgències sanitàries.

Per part seua, les persones locutores s'encarreguen d'assignar, mobilitzar i realitzar el seguiment dels recursos assistencials, mentre que les persones documentalistes revisen l'emplenament de la informació registrada en les diferents fases de la gestió de la demanda sanitària i la codifiquen.

Galeria d'imatges