Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
Decret de qualitat

Igualtat eleva al màxim les ajudes per a accedir a habitatges tutelats supervisats, amb independència del grau de dependència reconegut

08/03/2023
  • Es fixa en 715,07 euros al mes, que és la quantia de la normativa estatal per al grau III de dependència per a la promoció de l’autonomia
  • Així es recull en el decret que regula la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, publicat en el DOGV

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha establit que les persones en situació de dependència per diversitat funcional que hagen sol·licitat un servei de promoció consistent en “suports personals, atenció i cures en habitatges tutelats supervisats, o assimilats”, cobraran la quantia màxima establida per la normativa estatal per al grau III de dependència, fixada actualment en 715,07 euros, independentment del grau que tinguen reconegut.

Així ho estableix el decret que regula la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, que publica el DOGV en la primera de les disposicions finals, en la qual modifica el decret referent al procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i l’accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques.

Tal com estableix la normativa estatal, les quanties per al servei de promoció de l’autonomia personal del Sistema d’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), en el qual figuren els habitatges tutelats supervisats, es fixen en 300 euros per al grau I; 426,12 euros per al grau II, i 715,07 euros per a aquelles persones amb grau III de dependència reconeguda.

El director general de l’Institut Valencià de Formació, Investigació i Qualitat dels Serveis Socials (IVAFIQ), Joan Crespo, ha explicat que l’objectiu d’equiparar tots els graus i concedir la quantia màxima de 715,07 euros és “facilitar l’accés” al recurs dels habitatges tutelats supervisats a les persones amb diversitat funcional o amb trastorn de salut mental en situació de dependència, “encara que siga amb un grau I o II, i que siga també compatible amb altres serveis com ara centres de dia o assistents personals”.

Així, ha recordat que des d’Igualtat “apostem per la implantació dels habitatges tutelats supervisats en contrast amb el sistema tradicional de residències i per un model d’atenció inclusiu que afavorisca l’autonomia de les persones amb diversitat funcional intel·lectual o trastorn mental greu”.

En permetre que, independentment del grau de dependència, totes les persones que sol·liciten aquest servei reben la màxima quantia en la seua prestació, “garantim que puguen accedir a un recurs que els permet normalitzar la seua vida i disposar d’una llar en les mateixes condicions que la resta de la població, com ho són aquesta classe d’habitatges”, ha indicat.

Decret de qualitat

El decret de qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials que publica el DOGV és un dels decrets que desenvolupa la Llei de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, i l’objectiu que té és garantir la millora en les prestacions dirigides a les persones usuàries del Sistema de Serveis Socials amb un millor suport professional i tecnològic.

D’aquesta manera, el decret, segons el director general de l’IVAFIQ, “aporta al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials un marc clar i sistematitzat per a abordar la millora contínua de la qualitat als centres, els serveis i els programes de serveis socials”. Així, articula les prestacions i estableix les directrius per a avaluar els objectius i els resultats assolits.

Per a dur-ho a terme, el decret preveu “el desplegament d’un equip de personal auditor que treballarà en els 21 departaments del mapa de serveis socials”, ha explicat Crespo, que ha detallat que “s’ha previst la incorporació progressiva de set auditors i auditores cada any, des de 2023 fins a 2026, fins a completar un equip de 28 persones que vetlaran per la qualitat del sistema”.

En una primera etapa, aquest equip elaborarà instruments amb indicadors precisos per a cada recurs, “amb els quals es realitzaran avaluacions rigoroses de la qualitat per a establir comparatives al llarg del temps o entre centres, que permetran buscar la millora contínua i reconéixer aquells centres que presenten millors condicions de qualitat”, ha destacat Joan Crespo.

A més, el decret regula qüestions com ara l’obligació de registrar les certificacions de qualitat en el registre d’autorització de centres o l’articulació d’un nou registre d’entitats reconegudes per a l’avaluació de la qualitat en l’àmbit dels serveis socials.

Finalment, cal destacar que els centres ja autoritzats que no disposen de certificació de qualitat l’hauran d’obtindre en el termini màxim de dos anys des de l’entrada en vigor d’aquest decret.