Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
Oficines Orienta

Les oficines Orienta de la Generalitat per al col·lectiu LGTBI ronden les 10.000 atencions en 2022

12/03/2023
Les oficines Orienta de la Generalitat per al col·lectiu LGTBI ronden les 10.000 atencions en 2022
  • Són un total de 9.474, un 38 % més que en 2021
  • Per províncies, 5.252 es van realitzar a la de València, 2.836 a la d’Alacant i 1.386 atencions, a la província de Castelló
  • Destaca un 40 % d’atencions a persones LGTBI migrants i un 30 % a persones trans

Les oficines Orienta de la Generalitat per a l’assessorament i el suport a persones LGTBI, els seus familiars i persones pròximes han incrementat en un any un 38 % les atencions realitzades, que han passat de les 6.856 en 2021 a les 9.474 atencions que s’han fet en 2022. Per províncies, 5.252 corresponen a la de València, 2.836 a la província d’Alacant i 1.386 a la de Castelló.

El director general d’Igualtat en la Diversitat, José de Lamo, ha explicat que aquestes oficines es van posar en marxa el juliol de 2019 en resposta al que s’estableix en la Llei, de la Generalitat, d’igualtat de les persones LGTBI, en la qual s’assumia el compromís de garantir un servei públic d’informació, orientació i assessorament, incloent-hi el psicològic, el legal, l’administratiu i el social.

La necessitat d’aquest recurs, ha defensat, s’està evidenciant en les dades d’atencions d’aquests més de tres primers anys de funcionament, i hi ha afegit la importància de les oficines com un espai “on s’ofereix l’acompanyament necessari perquè les persones se senten secundades, segures, respectades i acompanyades en les decisions que vulguen adoptar”.

Les oficines, segons ha recordat, tenen un espai físic a les tres províncies, a més d’oferir atenció telefònica, per videoconferència i a través de correu electrònic.

Des que es van obrir en 2019, s’han fet 25.709 atencions a persones del col·lectiu LGTBI, la majoria a la província de València, amb 13.201; seguida d’Alacant, amb 8.336, i la província de Castelló, amb 4.172 atencions.

El director general d’Igualtat en la Diversitat ha explicat que, del total d’atencions, la intervenció psicològica ha sigut el servei més demanat, seguit pel d’informació i acolliment, la intervenció social i, finalment, la intervenció legal i jurídica.

Perfil de les persones ateses

Cal tindre en compte que les persones que acudeixen a les oficines Orienta poden rebre més d’una atenció durant la seua permanència com a usuàries del servei, per aquest motiu, a més del nombre d’atencions fetes, cal considerar també les persones ateses.

Durant l’any passat, les 9.474 atencions es van realitzar a un total de 2.519 persones diferents en tota la Comunitat Valenciana, 780 a la província d’Alacant, 351 a la de Castelló i 1.388 a la província de València. Aquesta xifra multiplica quasi per set les persones ateses en el primer any de funcionament de les oficines, quan es van atendre 380 persones.

Destaca especialment que un 40 % de les atencions es fa a persones LGTBI migrants i un 30 %, a persones trans. Tots dos perfils requereixen més acompanyament, per patir més situacions de discriminació i vulnerabilitat.

La gran majoria de les atencions que s’hi van fer van ser a persones del col·lectiu LGTBI (82 %) i la resta, a familiars o persones pròximes.

Galeria d'imatges