Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
Inclusió i Drets Socials

Igualtat canvia el Decret valencià d’acolliment familiar especialitzat per a adaptar-lo a la Llei estatal d’infància

05/04/2023
  • Aitana Mas ha presidit la Comissió Delegada del Consell d'Inclusió i Drets Socials 
  • A més de la modificació dels decrets sobre acolliment, la Comissió ha aprovat l'Estratègia sobre el joc patològic 
  • També s'ha aprovat el nou model d'institut-escola impulsat per la Conselleria d'Educació

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives modificarà els requisits de qualificació, formació específica i experiència necessària per a la realització d’acolliments familiars de caràcter especialitzat, a través d’un projecte de decret que modifica la normativa autonòmica i l’adapta a l’estatal.

Així ho ha explicat la vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Aitana Mas, després de la reunió que ha tingut lloc aquest matí de la Comissió Delegada del Consell d’Inclusió i Drets Socials, en la qual s’han aprovat aquest i altres temes.

Aitana Mas ha assenyalat que des del seu departament s’ha elaborat el projecte de decret del Consell que modifica els decrets anteriors de regulació de l’acolliment familiar i el de regulació i coordinació dels òrgans de l’Administració de la Generalitat, de participació infantil i adolescent, i de protecció de la infància i l’adolescència, d’acord amb la Llei orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència contra la violència (Lopivi), aprovada per les Corts Generals.

Entre algunes d’aquestes modificacions que inclouen els projectes de decrets, la vicepresidenta ha destacat que les famílies acollidores especialitzades, a més de la qualificació en l’àmbit sanitari, sociocomunitari i socioeducatiu, i els informes tècnics favorables, també hauran de tindre “un mínim de 100 hores de formació específica per a poder atendre xiquetes i xiquets amb necessitats especials”. Serà l’entitat pública l’encarregada de proporcionar formació continuada específica per a les famílies en aquestes modalitats d’acolliment.

Prevenció i tractament del joc patològic

La vicepresidenta també ha informat que, durant la reunió de la Comissió, s’ha aprovat l’Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic, impulsada per la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, sota la coordinació de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

En aquest tema, la vicepresidenta ha destacat que, per primera vegada, es regula el joc “amb un enfocament centrat en la persona i no com una simple activitat econòmica com es feia fins ara”.

Així, els principis en els quals es basa l’estratègia són, d’una banda, la prevenció del joc patològic i dels perjudicis a les persones usuàries, especialment els col·lectius socials més vulnerables; d’altra banda, la protecció de les persones menors d’edat i d’aquelles que tinguen reduïdes les capacitats intel·lectuals i volitives, es troben incapacitades legalment o judicialment o inscrites en el Registre de persones excloses d’accés al joc de la Comunitat Valenciana o en el Registre general d’interdiccions d’accés al joc.

A més, altres punts clau que engloba són el respecte a les regles bàsiques d’una política de joc responsable i les mesures d’intervenció i control per part de l’Administració en els seus diversos àmbits d’actuació.

Quant a les línies concretes d’actuació, l’Estratègia se centra en quatre: millorar la prevenció del trastorn de joc en la societat; potenciar la intervenció amb les persones afectades pel trastorn de joc; impulsar la gestió del coneixement, i regular l’activitat del joc amb criteris científics.

Model d’institut-escola

Un altre dels temes que ha aprovat la Comissió delegada del Consell d’Inclusió i Drets Socials ha sigut el projecte d’ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula la implantació i la reglamentació dels instituts-escola, que integren els ensenyaments d’Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria de la Comunitat Valenciana.

Es tracta d’un nou model, l’institut-escola, que es planteja com a centre que pot respondre a les necessitats de zones socioeconòmiques desfavorables, garantir l’oferta educativa en zones rurals i millorar l’equilibri i la redistribució d’aquesta oferta.
L’objectiu principal de l’ordre d’Educació és donar cobertura legal a experiències ja implementades i que es van originar com a mesura per a garantir l’èxit escolar.