Detalle nota de prensa - Comunica GVA
Elisa Núñez anuncia la intervenció per la Policia de la Generalitat de cinc obres falses de Goya, Juan de Juanes, Miró i Renoir
- Núñez: “Aquest grup s'ha llaurat un prestigi nacional i internacional per la defensa del patrimoni històric de tots els valencians"
- Aquesta actuació policial és el resultat de tres operacions iniciades el febrer de 2023 i que ha conclòs amb 4 investigats i un detingut
La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha participat en l'acte de clausura de l'exposició 'Fals: l'art de l'engany o l'engany de l'art', que acull el Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM), en què ha destacat “el nivell tan alt de professionalització del grup de Patrimoni de la Policia de la Generalitat, un equip de treball que s'ha convertit en una referència internacional, que cuida el patrimoni històric de tots els ciutadans de la Comunitat Valenciana”.
La titular d'Interior, que ha comparegut en roda de premsa amb la comissària de la Policia de la Generalitat, Marisol Conde, i el cap del Grup de Patrimoni Històric, Antonio López, ha donat valor a aquesta unitat de la Policia Nacional adscrita a la Generalitat, dependent de la Conselleria de Justícia i Interior, que ha intervingut cinc obres pictòriques falses que s'atribuïen a Francisco de Goya (dues d'aquestes), a Vicente Juan Masip, conegut artísticament com a Juan de Juanes, a Joan Miró i Ferrà i a Pierre-Auguste Renoir.
La intervenció és el resultat de tres operacions iniciades el febrer de 2023, que ha derivat en quatre persones investigades com a presumptes autores d'un delicte d'estafa, i una altra ha sigut detinguda per estafa i falsedat documental.
En el cas dels dos falsos Goya i del Juan de Juanes, s'intentaven comercialitzar a través d'una sala de subhastes. Quant al Miró i el Renoir, va ser el marxant d'art mateix qui, abans de comercialitzar-les, les va presentar lliurement al grup de Patrimoni Històric per a comprovar si figuraven en les bases de dades com a sostretes, així com per a verificar-ne l'autenticitat i evitar cometre qualsevol il·lícit penal, segons va manifestar.
Algunes de les obres pertanyien a herències familiars, sempre acompanyades de taxacions o documents d'autenticitat falsos. És el cas de L'escena de la independència, de Goya, valorada entre 1.500.000 i 1.800.000 euros, i de l'obra atribuïda a Juan de Juanes, titulada Ecce Homo, que la propietària intentava comercialitzar en una subhasta entre 20.000 i 30.000 euros.
Respecte a l'altre fals Goya, El retrat del Baró d'Alcalalí, els propietaris actuals van declarar haver-lo adquirit per 228.384,70 euros en 1999 com a inversió, pensant que era una obra original i sense ser entesos en art.
Sobre el Miró, el grup de Patrimoni va consultar amb l'entitat que gestiona les obres de l'artista, Successió Miró, que va confirmar que es tracta d'una pintura falsa, el mateix que el pretés Renoir. Després de valorar-lo per part d'experts es va confirmar que era fals.
Exposició 'Fals: l'art de l'engany o l'engany de l'art'
El Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) acull des del 28 de març l'exposició 'Fals: l'art de l'engany o l'engany de l'art', que exhibeix un total de 112 obres d'art falsificades confiscades pel Grup de Patrimoni de la Policia de la Generalitat en els últims anys. Després de ser prorrogada, la mostra estarà oberta al públic fins al diumenge 10 de setembre.
La consellera de Justícia i Interior ha visitat l'exposició i ha pogut veure en primera persona la particularitat d'aquestes 103 pintures i dibuixos, així com les 9 escultures exhibides. Moltes han sigut seleccionades per la gran semblança a l'original o directament per la raó contrària, per la mala falsificació realitzada.