Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Integració paisatgística

Infraestructures trau a participació pública l’estudi d’integració paisatgística del projecte de la ronda de Figueroles de la CV-190

24/09/2023
Infraestructures trau a participació pública l’estudi d’integració paisatgística del projecte de la ronda de Figueroles de la CV-190
  • L’objectiu d’esta actuació és dissenyar una ronda de la carretera CV-190 que millorarà la funcionalitat de la carretera i la seguretat viària de veïns i veïnes de Figueroles
  • El procés de participació pública romandrà obert fins al 25 d’octubre

La Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori ha tret a participació pública l’estudi d’integració paisatgística de l’actuació ‘Ronda de Figueroles de la CV-190’, que vorejarà el sòl urbà del municipi castellonenc en substitució de l’actual travessia, que el travessa d’est a oest.

La directora general d’Infraestructures i Projectes Urbans, María José Martínez, ha indicat que “els ciutadans i ciutadanes que estiguen interessats a participar i aportar les seues opinions poden consultar la descripció del projecte en el web de la Conselleria”. El procés de participació pública romandrà obert fins al 25 d’octubre.

Este projecte té com a objectiu el disseny d’una ronda de la carretera que unix els municipis de l’Alcora, i la seua pedania de la Foia, amb Figueroles i Llucena, a la CV-190. Per a Martínez, “esta actuació contribuirà a millorar notablement la funcionalitat i la seguretat viària de la carretera, a més d’incrementar la qualitat urbana i ambiental a l’interior del nucli urbà de Figueroles”.

Des de la Conselleria s’ha aportat una solució que combina funcionalitat i paisatge. Així, el traçat de la ronda, que mesurarà 1.531 metres de longitud i discorrerà enterament pel terme municipal de Figueroles, circularà pel nord del nucli urbà i evitarà el pas pel Cementeri i Ermita del Santíssim Crist del Calvari.

La futura via discorrerà per una zona muntanyenca que ha tingut en compte el valor mediambiental de l’entorn i la presència de diversos llits naturals. Així, l’actuació presentada disposa d’estructures per a salvar el barranc de l’Aigua i el camí de la Mare de Déu del Carme, així com un fals túnel en la zona de més desnivell.

Funcionalitat i paisatge

Actualment, la CV-190 travessa d’est a oest el nucli urbà de Figueroles i hi circula un elevat nombre de vehicles pesants a causa de la proximitat de pedreres i indústries ceràmiques. Així mateix, l’actual travessia és molt estreta, cosa que provoca que el trànsit passe molt pròxim tant als vianants com als habitatges, la qual cosa no permet la distància de seguretat suficient i origina una creixent contaminació acústica i ambiental.

Amb estos antecedents, la solució plantejada és una carretera de calçada única, de doble sentit de circulació, amb carrils de 3,5 metres cadascun, així com vorals i voreres d’un metre d’amplària.

El traçat d’oest a est començarà en l’actual estructura de pas sobre el riu Llucena i mantindrà la rasant i la secció existents. A continuació, s’ha dissenyat una rampa xicoteta en la qual se situarà una glorieta en la zona occidental del nucli urbà de Figueroles i permetrà la connexió amb la via pecuària pròxima de la Colada de la Travanta.  

Després de salvar el barranc de l’Aigua, la ronda circularà per un traçat a mig vessant a la muntanya del Tossalet, on s’ajustarà al terreny mitjançant una planta de corbes suaus i salvarà, pel nord, el cementeri de la localitat mitjançant el fals túnel.

Este fals túnel, d’uns 25 metres de longitud, se situarà entre els PK 822 i PK 847. A l’eixida del túnel es crearà una trinxera de 12 metres d’alçària que es dissipa en una longitud de 132 metres. Els talussos de la trinxera en propiciaran les possibilitats de la integració paisatgística.

Una vegada que arribe al punt alt de la rasant, el traçat de la via descendirà uniformement fins a connectar amb el camí de la Mare de Déu del Carme, via pecuària de la Paridora, per a la qual cosa es crearà un pas superior situat en el PK 1+179 del tronc principal. Esta estructura passarà a 5 metres sobre la CV-190.

Finalment, s’ha plantejat una rotonda 66 metres per a la connexió amb l’actual traçat de la CV-190, el nucli urbà de Figueroles per l’est i la zona industrial que s’hi situa.

Galeria d'imatges