Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La directora general d’Atenció a les Víctimes destaca la importància de l’escola perquè la defensa dels valors democràtics i de les llibertats s’arrele en els més jóvens
- Belén Pulgar ha participat en l’obertura del Curs de Pedagogia i Memòria davant del Terrorisme, dirigit a docents d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat
- L’estreta col·laboració entre la Conselleria de Justícia i Interior i la d’Educació permetrà este curs acostar a l’alumnat valencià el record i la defensa de la dignitat de les víctimes del terrorisme
La directora general d’Atenció a les Víctimes, Belén Pulgar, ha destacat que “l’educació és una ferramenta potent de canvi, i l’escola, un espai privilegiat perquè la defensa dels valors democràtics i de les llibertats s’arrele en els més jóvens”.
En este sentit, “l’estreta col·laboració entre la Conselleria de Justícia i Interior i la Conselleria d’Educació permetrà este curs 23-24 acostar a l’alumnat valencià el record i la defensa de la dignitat de les víctimes del terrorisme, el respecte a la llibertat i la salvaguarda dels valors democràtics com a fonaments de la convivència”.
Belén Pulgar ha participat en l’obertura del Curs de Pedagogia i Memòria davant del Terrorisme, dirigit a docents d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat dels centres escolars de la Comunitat Valenciana, que, este curs, se sumen al projecte Memòria i Prevenció del Terrorisme.
Les jornades han sigut organitzades per la Subdirecció General de Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació, gràcies al conveni marc entre la Conselleria de Justícia i Interior i la Fundació Víctimes del Terrorisme.
La directora general ha destacat la importància del compromís adquirit per la Generalitat amb el projecte Memòria i Prevenció del Terrorisme a les aules de la Comunitat Valenciana, perquè “recordar i donar veu a les víctimes del terrorisme és imprescindible per a mantindre una democràcia sana i forta”.
Belén Pulgar ha agraït als professors “la seua implicació”, perquè “l’alumnat tinga l’oportunitat d’escoltar el poder del relat sense interpretacions i conéixer el sofriment de les víctimes del terrorisme, la seua lleialtat i la seua defensa de la llibertat, també conéixer la resposta de la societat espanyola que es va mantindre unida enfront del terrorisme”.
Per consegüent, “els més jóvens tindran l’oportunitat d’entendre que eixe passat no es pot relegar a l’oblit, perquè les víctimes del terrorisme, la seua vida i la seua història constituïxen un referent cívic, un símbol de dignitat, fermesa i valors democràtics”.
Projecte Memòria i Prevenció del Terrorisme
El projecte té com a punt de partida 7 unitats didàctiques, elaborades pel Ministeri d’Interior, el Ministeri d’Educació i Formació Professional, el Centre Memorial de les Víctimes del Terrorisme i la Fundació de Víctimes del Terrorisme, dirigides a l’alumnat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, amb l’objectiu de desenvolupar la història del terrorisme, el foment de la consideració cap a les víctimes del terrorisme i el rebuig a la violència terrorista, a través d’assignatures com ara Geografia i Història, Història del Món Contemporani, Filosofia, Psicologia i Valors Ètics.
Al treball a l’aula dels continguts de les unitats didàctiques s’afig l’oportunitat d’escoltar el testimoni directe d’una víctima del terrorisme. Les víctimes relaten la seua experiència i vivència personal d’una manera pròxima i oberta, facilitant el diàleg amb els alumnes.
La presència i el testimoni de les víctimes als centres escolars valencians és possible gràcies a la col·laboració de les set entitats i associacions de víctimes del terrorisme amb conveni amb la Conselleria de Justícia i Interior, que faciliten i gestionen esta experiència única.