Hisenda, Economia i Administració Pública

La Plataforma Intermodal de Sagunt impulsarà la descarbonització del transport i el consum energètic renovable

11/11/2023
La Plataforma Intermodal de Sagunt impulsarà la descarbonització del transport i el consum energètic renovable
  • La consellera d'Hisenda, Ruth Merino, destaca que els Pressupostos de la Generalitat per a 2024 inclouen 51,4 milions per a començar les obres en el primer trimestre de 2024
  • La secretària autonòmica d'Economia, María José Mira, destaca que esta infraestructura “situa Parc Sagunt i la Comunitat en el centre neuràlgic de l'activitat logística i industrial internacional”
  • Es convertirà en referent d'un model productiu sostenible, eficient i respectuós amb el medi ambient

La Plataforma Intermodal de l’Àrea Logística de Sagunt impulsarà la descarbonització del transport i apostarà pel consum energètic renovable i sostenible.

La Plataforma Intermodal és una infraestructura de transport i logística situada a la parcel·la TU de 688.000 metres quadrats, dins de l’àrea delimitada en el Pla especial d’ordenació de l’Àrea Logística de Sagunt (PE).

Amb l’objectiu de complir el compromís adquirit amb la multinacional PowerCo de començar les obres en el primer trimestre de 2024, el Govern Valencià ha decidit assumir amb recursos propis el finançament d’una obra que inicialment anava a ser assumida per l’Estat, a través d’Adif i l’Autoritat Portuària de València.

En este sentit, cal recordar que el Consell va aprovar el 24 d’octubre passat un conveni entre la Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública; la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, i Espais Econòmics Empresarials (EEE) per al disseny, la construcció i la posada en funcionament d’esta infraestructura, que té un cost estimat de 98,4 milions d’euros i un termini d’execució de 24 mesos.

Així mateix, el 3 de novembre passat el Consell també va autoritzar la contractació de les obres de la fase 1 de la plataforma intermodal en l’Àrea Logística de Sagunt, Parc Sagunt II, així com el projecte de construcció de la urbanització interior, amb un pressupost de despesa màxima per al contracte de 114.337.474,69 euros.

La consellera d’Hisenda, Ruth Merino, ha explicat que els Pressupostos de la Generalitat per a 2024 incorporen ja 51,4 milions per a esta infraestructura a través d’Espais Econòmics Empresarials, ens gestor del polígon adscrit a la Conselleria d’Hisenda que actua com a agent urbanitzador.

“Les promeses del Govern anterior es transformen en accions concretes a través d’inversions reals en els Pressupostos de 2024”, ha destacat Ruth Merino, que ha recordat que la Direcció General de Patrimoni també ha iniciat la cerca de sòl per a la instal·lació del centre de formació Campus Battery.

Pol logístic “zero emissions”

Per la seua banda, la secretària autonòmica d’Economia i presidenta d’EEE, María José Mira, ha destacat que esta infraestructura “situa Parc Sagunt i la Comunitat Valenciana en el centre neuràlgic de l’activitat logística i industrial internacional i com a referent d’un model productiu sostenible, eficient i respectuós amb el medi ambient”.

En este sentit, María José Mira ha explicat que amb esta plataforma “acompanyem PowerCo en el seu propòsit d’aconseguir un pol logístic i industrial de zero emissions de gasos amb efecte d’hivernacle amb els objectius energètics i climàtics de la Unió Europea”.

El projecte constructiu per a desenvolupar les actuacions de la nova terminal intermodal està dividit en dos parts, una corresponent a l’obra eminentment ferroviària i una altra, a l’obra d’urbanització.

En concret, el projecte de construcció de la terminal intermodal en la seua fase I se centra en l’àmbit ferroviari, que permetrà la posada en servei de la instal·lació pública que, de manera general, també podrà servir com a suport a la factoria industrial que s’instal·larà en l’Àrea Logística de Sagunt. Així, esta actuació inclou les vies, l’electrificació, així com les instal·lacions de senyalització i seguretat.

Per la seua banda, el projecte de construcció de la urbanització interior se centra en l’àmbit urbanitzador de la fase 1 de l’actuació, i inclou els accessos associats a la terminal, així com les zones verdes, les xarxes de serveis i les instal·lacions generals associades.

“Es tracta d’un component més del node logístic que tenim a Sagunt. Tenim la connexió aèria amb els aeroports de València i Castelló; per mar, amb el port de Sagunt, i ens faltava un node logístic ferroviari industrial. Feia molt de temps que estàvem rebent manifestacions d’interés del sector industrial orientades a impulsar la construcció d’una plataforma ferroviària que permeta l’ús de diversos mitjans de transport compatibilitzant-los i adaptant, d’esta manera, les infraestructures públiques de transport a les seues necessitats logístiques, cosa que els permeta treballar en un entorn més competitiu, ordenat i sostenible”, ha indicat la secretària autonòmica d’Economia.

Múltiples actuacions

En l’àmbit de la nova plataforma intermodal, Espais Econòmics Empresarials (EEE), com a agent urbanitzador de tota l’àrea logística, està executant el projecte d’urbanització com a alternativa tècnica del PAI.

Per a dur-ho a terme, es faran diverses actuacions en la urbanització, l’objectiu de les quals és el de fomentar diversos modes de transport, com ara dos parades d’autobusos; estacionament de bicicletes en les àmplies zones verdes; itineraris per als vianants completament enjardinats, amb àmplies zones d’estada, així com accessos adequats concordes amb la distribució urbana i l’activitat de la zona.

En este sentit, està prevista la implementació de diverses mesures, com ara la millora de l’entorn immediat, a través de l’ampliació de les voreres existents; potenciar la senyalística per a guiar els passatgers nouvinguts a les diverses formes de mobilitat disponible, afavorint recorreguts accessibles fins a les parades o les estacions de transport públic; adaptar les parades d’autobús metropolità, amb unes característiques adequades i accessibles, així com crear una infraestructura d’aparcament segur per a bicicletes, amb criteris de disseny de comoditat, seguretat i qualitat, amb possibilitat d’estacionament tant de curta estada com de llarga estada.

De la mateixa manera, es pretén crear una connexió adequada entre els diversos modes de transport que confluïsquen en el node de la plataforma intermodal, tenint en compte la ubicació de l’actual estació de ferrocarril de passatgers de Sagunt; impulsar sòl de caràcter terciari o dotacional, a fi de millorar l’entorn urbà i afavorir l’estada i l’intercanvi modal als usuaris; fomentar el desplegament de vehicles de baixes emissions mitjançant la implantació de punts de recàrrega de vehicle elèctric, i connectar la Via Verda Ojos Negros amb la Via Xurra.

La importància i la necessitat d’implantar una plataforma intermodal en l’Àrea Logística de Sagunt, Parc Sagunt II, radica en el fet que permetrà l’aportació de mercaderies al corredor del Mediterrani, per ferrocarril cap a la resta d’Europa, però també als corredors nacionals de centre (València-Madrid) i Cantàbric-Mediterrani (València-Saragossa-Nord), com a rutes d’eixida i entrada de mercaderies tant al port de València-Sagunt, com a les indústries de la Comunitat Valenciana en general.

Galeria d'imatges