Sanitat
Sanidad

Sanitat i la UPV creen una app per a ajudar a valorar el nivell de dolor en les persones que acudixen a Urgències i contribuïx a millorar el seu diagnòstic

21/11/2023
Sanitat i la UPV creen una app per a ajudar a valorar el nivell de dolor en les persones que acudixen a Urgències i contribuïx a millorar el seu ...
  • L'app Painkey ha sigut desenvolupada per l'Hospital General de València i un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV)
  • L'aplicació distingix entre els motius d'alarma o gravetat, en funció dels tipus de dolor, i diferencia els episodis de dolor agut dels de dolor crònic
  • Painkey és capaç de suggerir un circuit d'atenció determinat per a cada pacient gràcies a tècniques d'intel·ligència artificial

Professionals especialistes en dolor i en urgències de l’Hospital General de València i un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) han desenvolupat Painkey, una nova app que ajuda a valorar, mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial, el nivell de dolor en les persones que acudixen als serveis d’urgències hospitalàries i contribuïx així a agilitzar i facilitar el seu diagnòstic.

Actualment, tres de cada quatre pacients que acudixen als serveis d’urgències hospitalàries ho fan per dolor i, a més, solen presentar més taxes de retorn. De fet, entre el 40 % i el 50 % d’estos pacients freqüenta este servei diverses vegades a l’any.

L’anestesista i cap clínica de la Unitat del Dolor de l’Hospital General i promotora del projecte Painkey, Dolores López, ha manifestat que l’app “és capaç de realitzar distincions entre els motius d’alarma o gravetat, en funció dels tipus de dolor; així com diferenciar els episodis de dolor agut dels de dolor crònic”. “A més, pot distingir els pacients amb dolor crònic reaguditzat i els que solen acudir al Servei d’Urgències. Contribuïx així a millorar tant l’atenció al pacient com el funcionament de les urgències”, hi ha afegit.

A través d’un primer qüestionari, Painkey permet tindre una valoració integral del dolor dels pacients que acudixen al Servei d’Urgències per este motiu. Estes dades són incorporades a la història clínica del pacient i el sistema proposa un circuit en funció de la urgència, la fragilitat o el risc que té el pacient de patir un esdeveniment advers i la complexitat de cada cas.

D’esta manera, l’aplicació ajuda a tindre una valoració del dolor previ al triatge. Això repercutix en un increment de la qualitat i de la seguretat, perquè aportarà una informació bàsica que, d’una banda, enviarà una alerta al triatge perquè la infermera puga prioritzar el pacient i, d’altra banda, ajudarà el facultatiu durant l’acte assistencial.

“Painkey es pot personalitzar per a organitzar la urgència per circuits assistencials, de manera que estiga adaptada a la necessitat de cada pacient. A més, ens permetrà tindre una valoració del dolor innovadora, perquè tindrem una valoració total que ens pot ajudar a evitar cronicitats o detectar pacients en risc de patir un dolor crònic”, ha afirmat Dolores López.

Primera fase de dos mesos

La infermera del Servei d’Urgències, Ángeles Celda, ha explicat que en estos moments “s’està desenvolupant una primera fase en la qual l’aplicació s’estarà pilotant a l’hospital durant dos mesos, la qual cosa ens permetrà assegurar que tot funciona correctament. A partir d’ací, començarem una segona fase que servirà per a anar implantant els circuits gradualment”.

Així doncs, l’eina s’anirà implantant per a fer una valoració del dolor de tots els pacients que acudixen al Servei d’Urgències de l’hospital, si bé l’objectiu és estendre-la també als centres de salut que deriven a este servei pacients amb dolor, i fins i tot als que arriben per una urgència fora dels centres de salut i són atesos pels serveis mòbils medicalitzats.

Per la seua banda, Gema Ibáñez, enginyera del grup de tecnologies per a la salut i el benestar (SABIEN) de l’Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA) de la UPV, ha precisat que esta aplicació “és capaç de suggerir un circuit d’atenció determinat gràcies a l’anàlisi de dades que combina la mineria de processos juntament amb una aplicació mòbil”.

Painkey va ser la guanyadora del Repte Grünenthal del VI Hackathon Salut, una marató de desenvolupament d’idees i solucions digitals per a millorar l’assistència sanitària i la comunicació en salut. En el seu desenvolupament han participat també Jesús Mandingorra Giménez, Fernando Alfonso Ríos, Eva Mateo Rodríguez i Ricardo Rubini, de l’Hospital General de València; i Carlos Fernández Llatas, també del grup ITACA-SABIEN de la Universitat Politècnica de València.

Galeria d'imatges