Justícia i Interior
Compromisos de legislatura

Elisa Núñez: "En 2023 s'han posat en marxa els primers compromisos de legislatura per a millorar el funcionament de la justícia, els serveis d'emergències i de la Policia de la Generalitat"

29/12/2023
Elisa Núñez: 'En 2023 s'han posat en marxa els primers compromisos de legislatura per a millorar el funcionament de la justícia, els serveis ...
  • El pacte de legislatura amb els representants dels treballadors de l'Administració de Justícia aconseguirà una millora de les condicions de treball que incidirà positivament en el funcionament de la justícia
  • S'ha derogat el decret de creació de la Unitat Valenciana d'Emergències, i s'ha iniciat el procés per a redefinir el model de prevenció, extinció i salvament
  • La consellera ha sol·licitat una reunió amb el ministre d'Interior per a augmentar el nombre d'efectius de la Unitat de la Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana i firmar un nou conveni marc, que està vençut des de 2022

La consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez, ha destacat que, en l’últim trimestre de 2023, el nou equip de la Conselleria ha posat en marxa els primers compromisos de legislatura per a millorar el funcionament de la justícia, solucionar el caos en els serveis d’emergències, i augmentar els efectius de la Policia de la Generalitat.

En este sentit, Elisa Núñez ha manifestat que les mesures adoptades formen part dels compromisos anunciats el 21 de setembre passat durant la seua primera compareixença en les Corts per a informar sobre els objectius previstos per a esta legislatura.  

En l’àmbit de la justícia, la consellera ha explicat que “per primera vegada s’ha aconseguit un pacte de legislatura unànime amb tots els sindicats per a aconseguir una millora progressiva de les condicions de treball del personal de l’Administració de Justícia, la qual cosa constituïx una fita que influirà positivament en el benestar dels treballadors i en el funcionament de la justícia”.

A més, Justícia ha habilitat 1,18 milions d’euros per a prorrogar el reforç del personal als jutjats fins al 31 de desembre, que només estaven prorrogats fins a finals de setembre pel Govern del Botànic.

També ha adquirit per 1,4 milions d’euros els locals on se situaran els jutjats de marca de la Unió Europea a Alacant, que permetran reunir en un mateix immoble els tres jutjats del Mercantil d’Alacant, que actualment es troben repartits en dos edificis diferents.

I amb l’objectiu de donar un impuls gran a la digitalització i l’eliminació de paper, la Conselleria de Justícia ha iniciat la digitalització de 13.000 llibres de registres civils de les seccions de naixements, matrimonis, defuncions i tuteles i representacions legals, amb una inversió de 4,9 milions d’euros.

En matèria d’emergències, la consellera ha destacat “la posada en marxa d’un nou model de prevenció, extinció i salvament”. Per a fer-ho, “s’ha derogat per la via d’urgència el decret que regulava la creació de la Unitat Valenciana d’Emergències (UVE), aprovat per l’anterior equip de govern”.

Pel que fa a la Societat Valenciana de Gestió Integral dels Serveis d’Emergències (SGISE), Elisa Núñez ha indicat que “hem començat a ordenar-la i a realitzar una gestió responsable i eficient d’esta empresa pública”, i hi ha afegit que “el nou futur de l’SGISE se situa alineat amb el compliment de la legalitat i de la protecció del servei i dels seus treballadors”.

En l’àmbit de la seguretat, la titular de Justícia i Interior ha destacat que “hem fet un pas avant per a augmentar el nombre d’efectius en la Unitat de la Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana, i per a firmar un nou conveni marc entre la Generalitat i el Ministeri de l’Interior, que està vençut des de 2022 i que l’anterior equip no va fer res per a renovar”. Per això, s’ha sol·licitat una reunió urgent amb el ministre de l’Interior.

Acord de legislatura amb els treballadors de Justícia

L’acord firmat entre la Conselleria i els sindicats conté les mesures següents a desenvolupar durant els pròxims tres anys, en què es mantindrà la modalitat de “teletreball”, establint les bases perquè no vaja en perjuí de la deguda atenció presencial a ciutadans i professionals que acudixen a les oficines judicials i fiscals.

A més, mentre el Ministeri no establisca les bases per mitjà de reial decret de l’establiment de la carrera professional en l’Administració de Justícia, sempre que ho permeten les disponibilitats pressupostàries, la Conselleria prorrogarà l’actual programa que reconeix la trajectòria i l’actuació professional dels funcionaris d’esta Administració.

També es complirà amb la resta dels conceptes retributius ja negociats i pendents d’aplicació, com ara una dotació amb la finalitat de lluitar contra la “bretxa salarial” i racionalitzar els desfasaments en les classificacions i les taules retributives sobre els complements específics del personal.

Nou model de gestió d’emergències

La consellera de Justícia i Interior va anunciar en la primera comissió de coordinació dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) de la Comunitat Valenciana del 23 de novembre passat, la posada en marxa d’un nou model de prevenció, extinció i salvament.

En el marc d’este nou model, es modificaran els criteris per a obtindre l’acreditació de bomber d’empresa, un programa de formació per a l’habilitació com a bussejador de rescat, amb finalitats de servei públic, de personal bomber professional dels SPEIS de les administracions públiques de la Comunitat Valenciana.

Més efectius i millors condicions per a la Policia de la Generalitat

En un altre ordre de coses, la Unitat de la Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana compta actualment amb 395 efectius, mentre que en 2013 en tenia 476.

Núñez considera que “és una necessitat urgent” que les unitats policials de les comunitats autònomes, que complementen el treball de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, als qui descarreguen de tasques que han anat assumint, “compten amb una dotació suficient d’efectius”.

En este sentit, la falta de policies “pot tindre un impacte negatiu en serveis que les nostres unitats presten a la ciutadania, tan importants com ara la protecció de víctimes de violència sobre la dona, de menors; la competència en el control del joc; la protecció del medi ambient, i la lluita contra els incendis forestals que tan negativament estan afectant els nostres recursos naturals i al medi ambient”, ha subratllat.

“A més, la falta de presència policial pot comportar un augment de la delinqüència i de la inseguretat en la població”, ha concretat la consellera d’Interior.

Galeria d'imatges