Hisenda, Economia i Administració Pública

El Consell aprova l'Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic

04/01/2024
  • L'aprovació d'esta estratègia en col·laboració amb la resta de les administracions públiques i organitzacions vinculades estava pendent des de 2020, quan es va aprovar la de Llei de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana
  • Com que no s'ha aprovat, no s'ha pogut destinar a programes específics de prevenció els diners recaptats per les sancions en matèria de joc, tal com exigix la Llei del joc, perquè eixos programes han de concretar-se en els plans d'acció de l'Estratègia
  • L'Estratègia valenciana de prevenció té com a finalitat protegir xiquetes, xiquets, adolescents, jóvens i les persones que ho necessiten per motius de salut, a més de la ciutadania en general, davant de possibles efectes nocius de l'activitat del joc

El Consell ha aprovat l'Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic 2023-2027, que té com a objectiu la prevenció i el tractament del trastorn del joc, amb la finalitat de protegir principalment xiquetes, xiquets, adolescents, jóvens i les persones que el necessiten per motius de salut, i la ciutadania en general.

L'aprovació de l'Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic fa més de dos anys que estava pendent, ja que la Llei de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana establia un termini màxim de dotze mesos per a la seua aprovació. La finalitat d'esta estratègia és col·laborar amb la resta de les administracions públiques i organitzacions vinculades a l'activitat de joc a la Comunitat per a dotar d'un enfocament específic, integral i integrador de la prevenció i el tractament del joc patològic.

Com que no s'ha aprovat l'estratègia esmentada, els diners recaptats per les sancions en matèria de joc durant els últims tres anys i mig no s'ha pogut destinar a programes específics de prevenció, tal com exigix la Llei del joc, perquè eixos programes han de concretar-se precisament en els plans d'acció de l'Estratègia.

La Generalitat està compromesa amb la ciutadania i els col·lectius organitzats en el sector del joc i, per a això, oferirà un marc que els dote de més seguretat, de manera que preste especial atenció a la població més vulnerable davant dels possibles efectes nocius de l'activitat del joc, així com a través de la prevenció i la reducció dels danys, amb la finalitat de contribuir a construir una societat més informada i sensible a esta problemàtica.

Els principis que guien este programa se centren en la prevenció del joc patològic i dels perjudicis a les persones usuàries i, especialment, als col·lectius socials més vulnerables; respecte a les regles bàsiques d'una política de joc responsable, així com mesures d'intervenció i control per part de l'Administració en els seus diferents àmbits d'actuació.

També es perseguix la protecció de xiquetes, xiquets, adolescents, jóvens i de les persones que tinguen reduïdes les capacitats intel·lectuals i volitives, o es troben incapacitades legalment o judicialment, així com d'aquelles persones inscrites en el Registre de Persones Excloses d'Accés al Joc de la Comunitat Valenciana o en el Registre General d'Interdiccions d'Accés al Joc, amb la finalitat d'impedir el seu accés a la pràctica i als establiments de joc en qualsevol de les modalitats.

Quatre línies estratègiques

L'estratègia s'estructura en quatre línies, que es concreten a millorar la prevenció del trastorn de joc en la societat; potenciar la intervenció per a atendre les persones afectades pel trastorn de joc; impulsar la gestió del coneixement i regular l'activitat del joc amb criteris científics.

La primera línia estratègica té com a primer objectiu conscienciar i sensibilitzar la ciutadania dels riscos i danys derivats del trastorn de joc, per a fer-ho, es pretén fomentar iniciatives que promoguen la participació social en les estratègies dirigides a la prevenció d'este trastorn.

També es pretén promoure la formació dels agents clau en la detecció del trastorn de joc. En concret, es vol potenciar la formació al personal docent dels centres educatius; dels i les professionals de joventut, així com de les persones implicades del sistema de protecció de la infància de la Comunitat Valenciana davant de conductes de joc patològic identificades en els xiquets, xiquetes i adolescents del seu àmbit d'actuació; fomentar la formació en els i les professionals de l'àmbit social i sanitari, així com impulsar la formació del personal de les unitats de prevenció comunitària de conductes addictives.

Igualment es planteja la necessitat de fomentar habilitats i conductes alternatives al joc d'atzar, ja que es considera necessari promoure conductes i hàbits de vida sana, així com oferir alternatives d'oci saludable. Per a dur-ho a terme, es promou la participació infantil, adolescent i juvenil en l'impuls d'iniciatives d'oci saludable i campanyes informatives, així com implementar programes de prevenció del trastorn de joc.

La segona línia estratègica se centra a fomentar la formació dels i de les professionals especialitzats en el tractament del trastorn de joc per a afermar els coneixements ja adquirits i mantindre'ls actualitzats amb les noves variants o conductes vinculades amb esta malaltia.

De la mateixa manera, es promou la detecció precoç de conductes de risc en les persones que es troben en els sistemes de la Comunitat, així com adequar els recursos i programes amb les quals disposa l'Administració perquè atenguen les necessitats específiques del trastorn de joc.

La tercera línia estratègica té per objecte identificar la freqüència del trastorn de joc a la Comunitat; implementar i actualitzar els sistemes d'informació de la xarxa assistencial i preventiva, identificar les variables ambientals que afavorixen el trastorn de joc, així com promoure la col·laboració entre agents clau en la prevenció del trastorn de joc.

Finalment, la quarta línia estratègica fixa els seus esforços a analitzar l'impacte que han tingut mesures com la suspensió de noves autoritzacions d'establiments de joc i d'explotació de màquines de tipus B o recreatives amb premi, destinades a ser instal·lades en locals d'hostaleria o similars, així com l'impacte de les limitacions de publicitat i promoció del joc a la Comunitat Valenciana. A més, esta línia se centra en la proposició de mesures reguladores amb la finalitat de reduir el trastorn de joc.

Cal destacar que cada estratègia ha de comptar amb dos plans d'acció, un triennal i un altre biennal, en els quals s'abordaran les mesures coordinades de prevenció i tractament de la ludopatia entre les diverses administracions públiques.

L'òrgan encarregat d'iniciar l'elaboració i seguiment de l'Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic i els plans d'acció corresponents és la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc.

Està presidida per la persona titular de la Direcció General de Tributs i Joc, i composta pels centres directius en matèria de salut pública i assistència sanitària, serveis socials, protecció de xiquets, xiquetes, adolescents, joventut i educació, així com per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

L'elaboració de l'Estratègia valenciana integral de prevenció i tractament del joc patològic forma part d'una política iniciada per la Generalitat amb la Llei 1/2020 de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana.