Sanitat
CICU

El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències ha gestionat prop de 675.000 incidents durant 2023

21/01/2024
El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències ha gestionat prop de 675.000 incidents durant 2023
  • Esta xifra suposa que cada dia el personal del CICU ha atés un total de 1.846 servicis
  • Per províncies, 342.641 avisos corresponen a la de València, 249.313 a la d'Alacant i 81.802 a la de Castelló

El Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU), dependent de la Conselleria de Sanitat, ha gestionat un total de 673.756 avisos durant l'any 2023. Este global suposa que diàriament s'han atés un total de 1.846 servicis.

Tenint en compte la tipologia dels incidents gestionats l'any passat, un total de 224.183 van ser emergències, 104.785 eren telefonades que requerien resposta de caràcter urgent, es van rebre 83.557 consultes mèdiques, es van realitzar 15.193 transports secundaris i 157.018 transports urgents no assistits. Estos dos últims tipus de servicis són, en el primer cas, els traslladats de pacients entre centres hospitalaris que requerixen personal sanitari i, en el segon cas, els trasllats a centres sanitaris o domicilis que no requerixen assistència sanitària durant el transport. La resta de les atencions es referix a alertes, telefonades associades i altres servicis.

Del total de servicis de 2023, a la província de València corresponen 342.641 incidents sanitaris extrahospitalaris. Quant a la tipologia, 108.056 van ser emergències, 57.229 urgències, 51.062 consultes mèdiques, 6.978 transports secundaris i 77.891 transports no assistits.

A la província d'Alacant es van produir 249.313 servicis. Un total de 91.970 van ser emergències, 38.584 urgències, 26.180 consultes mèdiques, 5.416 transports secundaris i 52.182 transports no assistits.

A la província de Castelló es van registrar 81.802 incidents. Segons el tipus d'avís, va haver-hi 24.157 emergències, 8.972 urgències, 6.315 consultes mèdiques, 2.799 transports secundaris i 26.945 transports no assistits.

Prop de 400.000 mobilitzacions d'ambulàncies

Quan el CICU rep un avís mitjançant el qual se sol·licita assistència sanitària, s'assigna el recurs assistencial més adequat a eixa demanda en funció de la prioritat del problema o la patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment que es produïx la urgència.

Així, per a la gestió del total d'incidents de 2023, els recursos sanitaris assistencials van fer 391.787 servicis. Es van mobilitzar unitats del Servici d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) en 69.174 ocasions; de Suport Vital Avançat (SVA) d'Infermeria en 5.538 incidents; de les unitats de Suport Vital Bàsic (SVB) en 283.499 servicis; les ambulàncies convencionals de transport urgent no assistit van fer 33.145 trasllats de pacients i els helicòpters medicalitzats van intervindre en 431 ocasions.

Recomanacions davant d'una emergència

Cal assenyalar que davant d'una situació d'urgència mèdica s'ha de telefonar immediatament al telèfon d'emergències 112. Durant la telefonada, i per a aconseguir una gestió més òptima, és important mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa al breu qüestionari realitzat per la persona teleoperadora.

Una altra de les qüestions importants és proporcionar la direcció precisa en la qual s'ha produït l'incident, a més de facilitar el sexe i l'edat del pacient. En el cas de conéixer un altre tipus d'informació important de l'accidentat, com ara malalties o antecedents, és recomanable comunicar-ho per a facilitar l'atenció mèdica.

El CICU és gestionat per professionals de diferents categories, com són els metges coordinadors, el personal d'infermeria, els locutors i documentalistes, que atenen qualsevol situació d'urgència o emergència sanitària que sorgisca a la Comunitat Valenciana durant les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any.

Galeria d'imatges