Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport
IVC Filmoteca Programació

La Filmoteca Valenciana inicia un cicle sobre el cineasta japonés Masahiro Shinoda

29/01/2024
La Filmoteca Valenciana inicia un cicle sobre el cineasta japonés Masahiro Shinoda
  • El cicle està organitzat per l'Institut Valencià de Cultura en col·laboració amb la Fundació Japó
  • S'inicia el dimarts 30 de gener, a les 20.15 hores, amb la projecció de The Dry Lake (1960) 

La Filmoteca Valenciana presenta un cicle sobre el cineasta japonés Masahiro Shinoda (Gifo, 1931), en col·laboració amb la Fundació Japó. Conformat per set llargmetratges, quasi tots produïts en la dècada dels seixanta, el cicle podrà veure's del 30 de gener al 23 de febrer de 2024.  

Masahiro Shinoda és una de les figures més rellevants de la cinematografia japonesa i s'inscriu en l'anomenada 'nova ona japonesa', juntament amb Nagisa Oshima i Kiju Yoshida.

Durant la dècada dels seixanta, Shinoda va pertànyer a eixa generació de jóvens cineastes als quals la productora Shochiku va donar carta blanca per a trencar amb les formes tradicionals de rodar dels grans estudis de cinema. En el cas de Masahiro Shinoda, esta llibertat creativa va significar treballar amb els gèneres tradicionals del cine japonés per a després trencar amb les barreres que eixos mateixos gèneres imposaven. 

El cicle presenta exemples del gènere yakuza eiga o cine yakuza (Pale Flower), el jidai geki o drama històric (Assassination, Gonza the Spearma) i el chambara o cine de samurais (Samurai Spy).  Altres pel·lícules del cicle, com The Dry Lake o A Flame at the Pier, es fan eco de la desorientació en la qual va viure la joventut japonesa durant els anys posteriors a la Segona Guerra Mundial. 

Una constant present en totes les pel·lícules de Shinoda és el sacrifici al qual se sotmeten els seus personatges, que a vegades desemboca en l'autodestrucció, ja siga causada per l'amor o per l'ànsia de bellesa. 

Eixa cerca de la bellesa és igualment aplicable al seu estil com a director. Deixeble de Kenji Mizoguchi, Shinoda va heretar del seu mestre la cerca de la perfecció estètica en la composició del pla, inspirada en formes de teatre tradicionals japoneses com el kabuki, el bunraku i el noh.

Projeccions

El cicle s'inicia el dimarts 30 de gener, a les 20.15 hores, amb la projecció de The Dry Lake (1960), que es podrà tornar a veure el dimecres 31 de gener, a les 18 hores. En el seu segon treball com a director, Shinoda va triar un tema d'actualitat per a reflectir la desorientació de la joventut nipona: en 1960, l'impacte polític de la revisió del Tractat de Seguretat entre els Estats Units i el Japó en la societat japonesa, provoca que Shimojo, un jove despreocupat que viu temeràriament, abandone el moviment estudiantil i comence a interessar-se per organitzacions terroristes.

El dijous 1 de febrer, a les 18 hores, i el divendres 2 de febrer, a les 20.15 hores, la Filmoteca Valenciana projecta My Face is Red in the Sun (1962), una pel·lícula de cine negre que presenta un curiós catàleg de personatges format per assassins a sou. Un empresari de la construcció contracta un grup d'assassins professionals perquè liquiden una periodista que està investigant els negocis térbols que es porta entre mans. 

El dimarts 6 de febrer, a les 18.00 hores, i el dimecres 7 de febrer, a les 20.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta A Flame at the Pier (1962), una història d'amor impossible emmarcada en les protestes obreres que es van produir al Japó de principis dels seixanta: el jove Sabu treballa en una empresa portuària com a lacai del patró de personal, a qui professa lleialtat absoluta. Quan els treballadors es declaren en vaga i volen crear un sindicat, Sabu s'encarregarà de silenciar les protestes mitjançant la violència.

El divendres 9 de febrer, a les 18.00 hores, i el dissabte 10 de febrer, a les 20.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Pale Flower (1964). Basada en una novel·la de Shintaro Ishihara, la pel·lícula va permetre Shinoda endinsar-se en el cine yakuza sense limitar-se a seguir els cànons del gènere.  Muraki és un membre de la màfia japonesa que acaba d'eixir de la presó. Cansat del rumb que ha pres la seua organització, coneix Saeko, una enigmàtica jove interessada en el joc i les sensacions fortes.

El dimarts 13 de febrer, a les 20.00 hores, i el dimecres 14 de febrer, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Assassination (1964), una incursió en el gènere del drama històric o jidai geki

En Assasination, Shinoda torna a retratar un període tumultuós de la història japonesa, en este cas el bakufu o fi del Shogunato, que conduiria a la restauració dels poders de l'emperador i a l'entrada del Japó en la modernitat. La breu vida de Hachiro Kiyokawa, un ambiciós ronin de final del segle XIX japonés, es mou entre les dos faccions enfrontades: el Shogun i l'Emperador. 

El dissabte 17 de febrer, a les 20.15 hores, i el diumenge 18 de febrer, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Samurai Spy (1964). Plena d'intrigues de clans, espies ninja i múltiples traïcions, Samurai Spy va marcar un audaç canvi estilístic de les convencions cinematogràfiques del gènere de samurais. El protagonista d'esta pel·lícula ambientada en el segle XVI és un espia al servici d'un xicotet clan, que es veu embolicat en una lluita de poder en la qual no sap de quina part estar. 

El cicle conclou amb Gonza the Spearman (1986), una producció dels anys huitanta, guanyadora de l'Os de Plata en la Berlinale, que es projectarà el dimecres 21 de febrer, a les 18.00 hores, i el divendres 23 de febrer, a les 20.00 hores.

El protagonista d'esta tragèdia altament estilitzada és un samurai ben plantat, mestre en el maneig de la llança, que busca destacar a través de la cerimònia del te, de la qual també n'és un expert. Haurà de competir amb un ambiciós rival per l'honor de realitzar la cerimònia durant la celebració del naixement de l'hereu del cap del seu clan.

Galeria d'imatges