Sanitat

El Servici d’Urgències de l’Hospital Clínic de València incorpora un programa diari de simulació clínica per a millorar l’atenció del pacient crític

24/03/2024
El Servici d’Urgències de l’Hospital Clínic de València incorpora un programa diari de simulació clínica per a millorar l’atenció del pacient crític
  • Es tracta d’un mètode innovador amb el qual els metges d’urgències busquen reduir la mortalitat en els casos més complexos
  • Al començament de cada dia es planteja a l’equip encarregat d’atendre el box de crítics un escenari d’una situació crítica que servix com a assaig

El Servici d’Urgències de l’Hospital Clínic de València ha desenvolupat un programa diari de simulació clínica que té com a objectiu millorar l’assistència i disminuir la taxa de mortalitat en l’atenció del pacient crític.

Es tracta d’un mètode innovador que busca millorar l’organització i la resposta davant de l’arribada d’una emergència mèdica que comprometa de manera immediata la vida del pacient a través de la simulació de possibles casos.

Este programa és una prolongació dels protocols d’assistència i organitzatius que es desenvolupen des del Servici d’Urgències, en col·laboració amb la resta de les àrees implicades segons el cas, per a tractar diferents patologies urgents de la manera més eficaç.

El programa de simulació del Servici d’Urgències consistix a recrear situacions reals i permetre que l’equip realitze un assaig del que serà la seua actuació assistencial al llarg del dia en el box de crítics.

Atés que el grup de professionals encarregats d’esta àrea canvia diàriament, la simulació es fa cada dia i al començament dels diferents torns. A més, es desenvolupa de manera multidisciplinària, ja que no sols inclou els metges, també infermeria, tècniques en cures auxiliars d’infermeria (TCAI) i zeladors.

Per a dur a terme este programa el servici compta amb maniquins de simulació, la qual cosa permet fer assajos en un entorn el més pròxim possible a la realitat.

“Un dels objectius fonamentals de la simulació és intentar que tots siguen coneixedors de les seues funcions i responsabilitats, per tal de generar un orde en l’atenció sanitària del pacient que es traduïx en el fet que esta siga tan efectiva com siga possible”, ha explicat José Noceda, cap del Servici d’Urgències de l’Hospital Clínic de València.

Amb este programa de simulació clínica, les responsables del qual són Mª Ángeles Casterá i Greta Borrás, metgesses adjuntes del Servici d’Urgències, a més de disminuir la mortalitat dels pacients més greus, es pretén aconseguir una millora permanent del treball en equip, així com més rapidesa i seguretat dels professionals en el maneig de situacions tan complicades com les que assistixen diàriament.

Prop de 200.000 pacients atesos en urgències a l’any

El Servici d’Urgències ha atés 191.593 pacients durant 2023. D’estos, al voltant del 13 % van ser ingressats en l’àrea d’observació. Quant als casos més greus, el Servici d’Urgències sol atendre una mitjana de 16.020 pacients a l’any dins de les prioritats 1 i 2, és a dir, els casos crítics (codi roig) i molt urgents (codi taronja).

Galeria d'imatges