Hisenda, Economia i Administració Pública

Nou entitats financeres s’adherixen al codi de conducta bancari de la Generalitat per a ajudar els afectats de l’incendi de Campanar

03/04/2024
Nou entitats financeres s’adherixen al codi de conducta bancari de la Generalitat per a ajudar els afectats de l’incendi de Campanar
  • La consellera d’Hisenda es reunix amb representants dels bancs per a agrair la seua implicació i interessar-se per les primeres mesures aplicades, com la congelació de les hipoteques sobre els habitatges sinistrats durant sis mesos
  • Ruth Merino destaca la col·laboració entre la Generalitat i l’Ajuntament de València amb les entitats financeres com a clau per a donar una resposta àgil i eficaç als afectats

​​​​​​

Un total de nou entitats financeres s’han adherit al codi d’actuació bancari impulsat per la Generalitat en col·laboració amb l’Ajuntament de València per a ajudar les persones afectades per l’incendi de l’immoble de Campanar del passat 22 de febrer. Es tracta d’un codi d’adhesió voluntària que, entre altres mesures, facilita a les entitats financeres la suspensió durant sis mesos del cobrament de les hipoteques als beneficiaris de les ajudes directes de la Generalitat.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha mantingut una reunió amb representants de les nou entitats que s’han adherit per a agrair-los la seua implicació i interessar-se per l’aplicació de les mesures previstes en el codi d’actuació.

En la trobada han participat representants de Banco Santander, Bankinter, BBVA, Targobank, Abanca, Ibercaja, CaixaBank, Cajamar i Caixa Popular. També han assistit el secretari autonòmic d’Hisenda i Finançament, Eusebio Monzó; el director general de Finançament, Nicolas Jannone, així com el regidor de Grans Projectes i Patrimoni de l’Ajuntament de València, José Marí Olano.

Ruth Merino ha mostrat el seu agraïment a les nou entitats bancàries que s’han sumat a este codi d’actuació, complementari a les mesures extraordinàries que ha adoptat el Consell, “per haver-se bolcat des del primer moment, per ajudar i per estar al costat de les famílies que ho van perdre tot eixe dia”.

“Des del primer instant van estar al seu costat telefonant-los i oferint-los tota la col·laboració juntament amb l’Administració, que també es va bolcar per donar-los un habitatge i unes ajudes que, en eixos moments, tant necessitaven”, ha afegit la consellera.

Així, Ruth Merino ha explicat que en esta reunió s’ha pogut comprovar que, amb esta col·laboració de l’Administració pública amb les entitats financeres, en este cas, però, en general, amb l’empresa privada, “sempre arribem més lluny fins i tot en situacions tan complicades com les d’esta tragèdia viscuda a Campanar”.

La responsable de les finances valencianes ha reivindicat esta col·laboració publicoprivada, perquè “en treballar junts pel bé de la societat podem fer les coses millor i, en este cas, facilitar la vida a aquells que han passat un moment tan tràgic”.

En este codi d’actuació es recullen una sèrie de mesures per a alleujar i alleugerir els compromisos financers de les persones afectades vinculats a les possessions que han tingut la desgràcia de perdre.

Les mesures previstes en el codi d’actuació de les entitats financeres prestadores s’apliquen als deutes financers hipotecaris sobre els habitatges sinistrats per l’incendi de Campanar dels quals siguen titulars les persones físiques que en el moment del sinistre tenien la seua residència habitual i permanent en estos.

En concret, es preveu la carència per un període de sis mesos (de capital i interessos), prorrogable per altres sis mesos, a voluntat de l’entitat financera i amb acceptació de la persona afectada, de les quotes de préstecs hipotecaris sobre els habitatges sinistrats dels quals siguen titulars les persones físiques afectades, amb la finalitat de donar temps al fet que estes puguen percebre, mentrestant, les compensacions de les companyies asseguradores pel sinistre.

Referent a això, el termini de sis mesos es calcula des de la data de la primera quota que queda suspesa per l’aplicació de la carència.

Novació del préstec

També s’oferix a les persones afectades la possibilitat, una vegada finalitzat el termini de carència, de formalitzar una novació del préstec a fi d’augmentar el principal pels imports no liquidats durant el període de la carència de sis mesos i incorporar en les quotes futures eixe efecte de manera diluïda en el temps per a adequar-les a la capacitat de pagament real del prestatari.

De la mateixa manera, esta norma no restringix la capacitat de les entitats financeres prestadores de donar suport addicional a les persones afectades o altres mesures que no estan previstes en la resolució que recull la publicació del codi d’actuació de manera explícita i sobre altres deutes, amb l’abast que cada una de les entitats considere.

A més, les entitats adherides aplicaran este codi d’actuació sempre que les persones afectades l’accepten, bé per sol·licitud d’estes o bé per iniciativa de la mateixa entitat prestadora.

En este sentit, cal recordar que el termini per a formalitzar la sol·licitud de les persones afectades o, si és el cas, l’acceptació d’estes si la iniciativa prové de l’entitat financera, no podrà excedir de dos mesos des del dia hàbil següent a la data de la publicació de la resolució que va establir el codi d’actuació.

 

Galeria d'imatges

Vídeos relacionats

Talls de veu relacionats

Consellera Ruth Merino