Detalle nota de prensa - Comunica GVA
L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació inicia la restauració del ‘Juí final amb la missa de Sant Gregori’ de Vicente Macip
- Els treballs permetran la recuperació d’esta taula, que formava part d’un retaule datat entre 1520 i 1530
- Està previst que després de la restauració l’obra s’expose al públic
L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i), dependent de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, ha iniciat la restauració de la taula Juí final amb la missa de Sant Gregori, del pintor valencià Vicente Macip.
La pintura correspon al cos central d’un antic retaule datat entre 1520-1530, la procedència del qual es desconeix, que va ser depositat permanentment al Museu del Patriarca de València per les Franciscanes de la Immaculada de València, on es conserva fins ara.
El retaule, segons altres retaules del mateix pintor i temàtica, comptava amb una predel·la, la qual va eixir al mercat de l’art en 2020, a més de polseres i un àtic, el parador del qual no es coneix, per la qual cosa esta peça central és l’única que es conserva a la Comunitat Valenciana d’este retaule del Renaixement valencià.
Així, els treballs que ara s’inicien per part dels tècnics de l’IVCR+i permetran recuperar l’esplendor d’esta taula en la qual s’observa una clara influència dels models arribats a València des d’Itàlia per artistes com Paolo de San Leocadio o els Hernandos, després d’això està previst que s’expose al públic.
Prèviament a la restauració de la taula, es faran diversos estudis científics per a conéixer els materials i la tècnica d’execució amb la qual està realitzada.
Estos estudis consistiran en estudis radiogràfics, fluorescència de raigs X, espectrometria infraroja per transformada de Fourier, reflectografia, anàlisi de micromostres a través de l’estudi de la secció estratigràfica amb microscòpia òptica i microscòpia electrònica d’escombratge amb microanàlisi.
El resultat d’estos treballs previs determinarà la intervenció de l’obra, que en l’actualitat mostra brutícia ambiental, vernissos oxidats, algunes repintades d’intervencions anteriors, bombament i pèrdua de l’estrat pictòric en zones puntuals, així com pèrdues en el suport, especialment en els laterals de l’obra, segurament per a adaptar-la al marc no original en el qual es troba actualment.
Temàtica de la taula
La taula té com a tema principal el juí final, i la missa de Sant Gregori és el mitjà per a aconseguir la redempció de les ànimes a través del cos i la sang de Crist. Així, esta apareix al centre inferior, amb el celebrant davant del Christus patiens en el moment de l’alçament de la sagrada forma, de la qual ixen raigs per a redimir els qui ressusciten o apareixen en el purgatori o els llimbs.
En la part superior, s’aprecia una visió de la Jerusalem celestial presidida per Crist en majestat i flanquejat per la Deesis, els apòstols i els sants fundadors dels principals ordes religiosos al costat de la figura de Moisés, com a representant de l’antiga llei. Es tracta, sens dubte, d’un programa iconogràfic que denota la talla intel·lectual i teològica de la persona que el va encarregar.
Al centre, uns àngels trompeters anuncien el juí final, uns altres porten la creu i la columna de la passió redemptora i un grup d’ànimes benaurades amb vestits blancs i palmes oren davant de la majestat de Crist. Les seues indumentàries són altament interessants i evidencien la influència dels models italians.
Entre tots els retaules pintats per Vicente Macip amb la mateixa temàtica, el que més similituds guarda amb este és el desaparegut retaule de la parròquia de Canet lo Roig.