Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació

El Consell aprova el decret d’admissió de l’alumnat que incorpora la llibertat d’elecció de centre per al curs escolar 2024-2025

23/04/2024
  • Se superen les limitacions imposades per un model d’obligatòria parcel·lació i es passa a un model en el qual trien les famílies
  • Es donaran punts per compaginar els estudis amb ensenyaments professionals de música o de dansa o per ser esportista d’elit

El Ple del Consell ha aprovat el decret pel qual es regula el procés d’admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat i en els centres d’Educació Especial a la Comunitat Valenciana.

La principal novetat del procés d’admissió del pròxim curs és la incorporació del districte únic, que donarà llibertat als pares i mares per a triar el centre educatiu que consideren més adequat per als seus fills i filles.

Se superen així les limitacions imposades per un model d’obligatòria parcel·lació i es passa a un model en el qual, mantenint la proximitat del domicili com a criteri, les famílies d’una localitat tindran l’opció de triar lliurement el centre que s’ajuste als seus interessos i conviccions.

Este nou marc també va associat a la necessitat de replantejar les prioritats, prelació i ponderació de les puntuacions que van associades als diferents criteris de baremació.

Destaquen, en este sentit, novetats com l’increment de punts en la renda per càpita de la unitat familiar (sense ser persona beneficiària de la renda valenciana d’inclusió), d’acord amb l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), corresponent a 14 pagues, en relació amb l’exercici fiscal anterior en dos anys a l’any natural en què se sol·licita plaça. En el cas de les rendes més baixes es passarà dels 3,5 punts actuals a 7 punts.

També es produïx un augment en la valoració de les persones destinatàries de la renda valenciana d’inclusió, ja que es passa de 4 a 7 punts; i la puntuació quan els pares, mares o tutors o tutores legals siguen personal de plantilla en actiu del centre educatiu augmenta de 5 a 7 punts.

D’altra banda, es valora la condició legal de família nombrosa especial amb 7 punts (davant dels 5 actuals) i general (amb 5 punts davant dels 3 d’ara). A més, l’alumnat nascut en part múltiple comptarà 1 punt per cada germà o germana nascut en el mateix part.

També s’incrementa el pes de les famílies monoparentals de règim especial (7 punts davant dels 5 d’ara) i general (5 punts davant dels 3 actuals).
Famílies d’acollida i esportistes d’elit

Una altra de les novetats del procés d’admissió radica en la sol·licitud de plaça a la Comunitat Valenciana per primera vegada o per canvi de localitat de residència. Així, es puntuarà amb 15 punts per cada un dels germans o germanes, o altres xiquets, xiquetes o adolescents integrants de la família d’acollida o guardadora amb finalitats d’adopció.

A més, s’introduïx una novetat en la baremació quant a la simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa. D’esta manera, l’alumnat que curse alhora ensenyaments reglats de música o de dansa i ensenyaments d’Educació Secundària Obligatòria o Batxillerat, i que no sol·licite, o bé no li corresponga, l’admissió atés el criteri de prioritat, tindrà 2 punts.

Els mateixos punts s’aplicaran en la baremació de l’alumnat que acredite la condició d’esportista d’elit, d’alt nivell o d’alt rendiment, així com de personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d’elit de la Comunitat Valenciana, i que no sol·licite, o bé no li corresponga, l’admissió atés el criteri de prioritat.

Els centres podran valorar amb un punt extra les circumstàncies específiques. Esta mesura permet que els centres puguen valorar circumstàncies concretes o singulars que la normativa, de manera genèrica, no pot preveure. A més, permet conjugar la voluntat de les famílies amb les seues conviccions o plantejaments educatius.

D'altra banda, el decret arreplega que podrà sol·licitar amb prioritat l'admissió, a més de l'alumnat del mateix centre o de centres adscrits, l'alumnat que es trobe en situació d'acolliment familiar, en guarda amb finalitats d'adopció o en acolliment residencial, així com el que haja de canviar de residència per causa de violència de gènere o de terrorisme, per desnonament familiar o per altres situacions greus d'exclusió social acreditada.

El decret s’estructura en sis títols, 47 articles, huit disposicions addicionals, una disposició derogatòria i dos disposicions finals.