Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Informe Cambres de Comerç

Nuria Montes reivindica l’aportació del sector comercial al PIB de la Comunitat Valenciana

26/04/2024
La Consellera, Nuria Montes, y la Directora general de Comercio, Maribel Sáez, con los representantes de Pateco
  • El comerç minorista està format per més de 43.000 empreses, a més d’ocupar prop de 219.000 persones, el 61,9 % de les quals són dones, segons es desprén de l’Informe sobre la distribució comercial 2024 elaborat per l’Oficina Pateco del Consell de Cambres de Comerç per a la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
  • Alacant va ser la província més dinàmica en la creació de nou ocupació en 2023
  • La consellera destaca que els reptes del sector són “avançar en la transformació digital, el compromís amb la sostenibilitat, la innovació i ser cada dia més eficients”

La consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, ha destacat que el sector comercial aporta el 13,1 % del PIB de la Comunitat Valenciana i el 18,9 % de l’ocupació, tal com reflectix l’Informe sobre la distribució comercial 2024 elaborat per l’Oficina Pateco del Consell de Cambres de Comerç per a la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

L’informe, una radiografia exhaustiva del comerç minorista valencià, estima que l’impacte econòmic del sector seria fins al doble si es tenen en compte tant els efectes directes com indirectes. En concret, eleva l’aportació al PIB valencià fins al 24,9 % i l’ocupació al 32 %.

Montes ha ressaltat que el sector afronta múltiples reptes com “continuar avançant en la transformació digital, un major compromís amb la sostenibilitat, innovar contínuament, servir com a instrument per a vertebrar el territori i la sociabilitat i ser cada dia més eficients”.

Primera presentació a Alacant

Segons l’estudi, que s’ha presentat enguany per primera vegada en les seues 21 edicions a Alacant, el teixit comercial al detall està format per 43.068 empreses, el 12,2 % de totes les que hi ha a la Comunitat Valenciana, amb una alta proporció d’autònoms i micro o petites empreses que compten amb un màxim de dos treballadors assalariats.

En concret, a la fi de 2023, el nombre d’afiliats al comerç minorista era de 218.688 persones, la qual cosa representa un increment de l’1,8 % respecte a l’any anterior. De les 3.837 noves ocupacions creades en 2023, el major augment es va produir a la província d’Alacant mentres que les branques d’activitat més dinàmiques van ser el comerç de moda i l’alimentació.

L’informe de l’Oficina Pateco també constata que el comerç minorista és l’activitat econòmica amb més treballadors autònoms de la Comunitat Valenciana (el 15,4 % del total), encara que es manté la tendència a la reducció de les xifres i a l’envelliment per la falta de relleu generacional. També és l’activitat econòmica més feminitzada, ja que hi treballen 134.662 dones, el 61,6 % del total.

Simbiosi turisme i comerç

L’informe de les Cambres de Comerç destaca, a més, que el bon comportament del turisme ha tingut un impacte positiu en l’activitat comercial al llarg de 2023. Així, s’estima que els turistes que van visitar la Comunitat Valenciana l’any passat van fer un gasto de 2.633 milions d’euros en compres en el comerç al detall, la qual cosa suposa un increment del 14,2 % respecte a l’any anterior.

“Són xifres”, subratlla Nuria Montes, “que posen en evidència la simbiosi que hi ha entre el comerç i el turisme, per la qual cosa hem de continuar treballant en eixa direcció”.

Per la seua part, la directora general de Comerç, Artesania i Consum, Maribel Sáez, ha subratllat “el Consell té molt clara la importància estratègica del comerç per la qual cosa el nostre objectiu és impulsar una política que promoga l’emprenedoria i la competitivitat de la mà de tots els agents implicats: empreses, federacions de comerç, associacions, ajuntaments i cambres de comerç”.

11 comerços cada 1.000 habitants

Respecte al comerç de proximitat, l’informe constata una tendència sostinguda a la concentració d’establiments en els principals nuclis urbans del territori.

L’any 2023 va acabar amb 55.731 locals comercials oberts en tota la Comunitat Valenciana, una tercera part dels quals se situen en els cinc municipis que compten amb més de 100.000 habitants, és a dir, València, Alacant, Elx, Castelló de la Plana i Torrevieja.

En termes globals, a la Comunitat Valenciana hi ha un local comercial al detall cada 93,6 persones o, el que és el mateix, 10,7 locals per cada 1.000 habitants. En el 94 % dels quals treballen fins a 5 persones i en la mitat solament una persona com a autònoma.

En l’àmbit de la distribució alimentària, el format del supermercat ha continuat reforçant la seua posició de domini com a lloc preferent de compra. La seua quota de mercat és ara del 49,6 %, les botigues tradicionals tenen el 14,9 %, els hipermercats el 13,4 % i els autoservicis de descompte el 12,5 %.

Auge de les compres en línia

El comerç per internet ha experimentat un avanç mitjà de vendes del 7,8 % i s’estima que el gasto fet en compres en línia pels consumidors valencians es va situar entorn dels 2.600 milions d’euros. L’any passat, més d’1,1 milions de valencians, el 25,9 % de tota la població, va comprar alguna vegada a través d’internet.

Com a resum de les pautes de comportament del consumidor valencià, l’estudi constata que el preu és el motiu decisiu en la compra de béns diaris (el 46,2 % ho té en compte); quasi un terç fa la compra d’aliments en xicotets comerços del seu barri; i el 55 % aprofita les rebaixes o promocions per a adquirir productes de moda.

Finalment, l’informe de Pateco per a la Direcció general de Comerç, Artesania i Consum apunta com a tendència de futur una segmentació cada vegada més gran de la demanda per la convivència en el nostre territori de fins a sis generacions de consumidors amb valors i hàbits diversos.

L’informe complet es pot consultar en la pàgina web de Pateco.

 

Galeria d'imatges